AccueilTowards a graphic culture: studying drawing

AccueilTowards a graphic culture: studying drawing

*  *  *

Publié le lundi 15 juin 2015

Résumé

Drawing seems nowadays to know unprecedented expansion and to invest all domains of the expression and the communication: book industries, cartoons and animation movies, video games, corporate communication… And we indeed face kind of a paradox: widely present, drawing seems almost impossible to define and some philosophers like Jean-Luc Nancy even invite us to accept the "unthinkable" nature of the drawing. The international conference we organize on June 15th and 16th of this year in the villa Finaly of Firenze (Italy) does not intend to adopt similar position. Without wishing necessarily to produce a definition of the drawing, we intend to progress towards its understanding.

Annonce

Program

Monday May, 15

9h15 Ouverture - Benoît Berthou, Philippe Marion

9h30 « Explorer des traditions graphiques » / “Exploring graphic traditions »

Maha Gad el Hak (Cairo university)

  • « Les illustrations d A. Soliman entre patrimoine égyptien et patrimoine mondial »
  • “A Soliman’s illustrations : between Egyptian heritage and world heritage”

Amandine d’Azevedo (Paris 3 university)

  • “Indian animation films: (re)thinking the Indian folk arts’ drawing heritage ?”
  • « Le film indien d’animation : repenser l’héritage du dessin populaire ? »

10h40 Pause

11h « Le dessin : reconnaissance et émergence » / “Drawing: recognition and emergence”

Agnes Callu (CNRS/ITHP)

  • « Le dessin contemporain, graphes, codes, langages : concepts et interprétations »
  • “Graphs, codes, languages of contemporary drawing : concepts and interpretations”

Sylvain Aquatias (Limoges university)

  • « La légitimation de la bande dessinée par le dessin: essai historique »
  • “Drawing: key to comic strip legitimization ? An historical approach”

12h15 Déjeuner/Lunch

13h15 « Le dessin : quel visible ? » / “Drawing : how visible ?”

Roderick Mills (Illustration University of Brighton)

  • “High speed, hyperlinks and distractions: the importance of drawing today”
  • « Accélérations, liens hypertexte et distractions : l'importance du dessin aujourd'hui »

Pascal Lefèvre (LUCA School of Arts and KU Leuven)

  • “Biological foundations of contour drawing”
  • « Les fondements biologiques du dessin de contour »

14h30 Pause

14h50 « Plan, schéma, cartes: évolutions du dessin d’information » / “Blueprint, sketch, map: evolution of the drawing of information”

Lucie Alexis (Paris 2 university)

Nancy Ottaviano (Paris West university)

  • “Semantic and géographic maps: a graphic storytelling”
  • « Cartes sémantiques, cartes géographiques et graphies comme récits »

Sarah Labelle (University Paris 13 Sorbonne Paris Cité)

  • « Dessiner les données : quel visuel pour l’information ? »
  • “Drawing datas: what picture for information?”

Keith Guiton Ragsdale (Mc Gill university)

  • “Thinking rendering ontologically. Questions concerning the evolution of architectural drawing”
  • « Penser ontologiquement le “rendu” : questions concernant l’évolution du dessin d’architecture »

16h20 Pause

16h40 « Dessin et espace public : interventions, circulations » / “Drawing and public sphere: interventions, movements”

Catherine Bouko (Université Libre de Bruxelles)

Laura Calabrese (Université Libre de Bruxelles)

  • “The place of discourses and collective imaginations in comics and editorial cartoons”
  • « L’inscription des discours et des imaginaires dans les caricatures et les dessins de presse »

Lucie Alexis (Paris 2 university)

  • « Dessiner sur le mur de séparation : quelle circulation pour ces images emmurées ? »
  • “Walled pictures trajectories. Drawing on the Israeli West bank barrier”

17h50 Pause

18h10 « Le potentiel performatif du dessin »/“The performative potential of the drawing”

Jean-Charles Andrieu de Levis (Paris 4 university): drawn concert

19h Diner

Tuesday May, 16

9h30 « Dessiner le genre littéraire »/“Drawing the literary genre”

Pascal Robert (Ecole Nationale Supérieure des Sciences de l’Information et des Bibliothèques)

  • « Traits d’humour. Où l’ironie du trait chez Franquin, Montaigne et Blain »
  • “Humour lines. Drawing irony in Franquin, Montaigne and Blain's work”

Natacha Levet (Limoges university)

  • « Dessiner le polar: Jean-Patrick Manchette et la bande dessinée »
  • "Drawing crime fiction: Jean-Patrick Manchette in comics"

10h40 Pause

11h « Le dessin : quel auteur ? »/“Drawing: what author?”

Jacques Dürrenmatt (Paris 4 university)

  • « Changer de style de dessin? études de cas »
  • “A change of drawing style? Case studies”

Matteo Stefaneli (Università Cattolica di Milano)

  • “From autocartography to pathographic culture. Elements for a theory of auto(bio)graphic comics”
  • « De l’autocartographique au pathographique. Eléments pour une théorie de la bande dessinée auto(bio)graphique »

Alain Demarco (Nice university)

  • « Dess(e)ins du Créateur. L’œuvre de Marc Antoine Mathieu »
  • “Creating: drawing and wishing. Marc Antoine Mathieu’s work”

12h30 Déjeuner

13h30 « Une image lisible ? Illustrer, représenter, dessiner » / “A readable image? Illustrating, representing, drawing”

François Poudevigne (Paris 4 university)

  • « Faire obstacle : le dessin illisible en bande dessinée »
  • “Impede: illegible drawing in comic books”

Nathalie Colle (Lorraine university, IDEA)

  • “Beyond Graphic Culture: the Modern and Post Modern Life of Drawings. Examples from English Literary Classics”
  • « Au-delà de la culture graphique : les vies modernes et postmodernes des dessins. Le cas des classiques de la littérature anglaise »

14h40 Pause

15h « Dessiner : se jouer du média »/“Drawing: fooling media”

Magali Boudissa (Paris 8 university)

  • « Nouvelles modalités d'expression du dessin dans les bandes dessinées numériques »
  • “New means of drawing expression in digital comics”

Marie Pruvost-Delaspre (Paris 3 university)

  • “Seiichi Hayashi’s Red Coloured Elegy: translating alternative manga to anime, from "drawing movement" to "moving drawings"”
  • « Elégie en rouge de Seiichi Hayashi. Passer du manga alternatif au dessin animé, ”dessiner le mouvement“ ou ”faire bouger les cases“ ? »

16h15 « La culture graphique : quel espace scientifique ? » / “Graphic culture : which scientific area ?”

  • Benoît Berthou (University Paris 13 Sorbonne Paris Cité)
  • Philippe Marion (université catholique de Louvain)

Organization

  • Benoît Berthou (University Paris 13 Sorbonne Paris Cité)
  • Philippe Marion (Université Catholique de Louvain)

Lieux

  • Chancellerie des Universités de Paris - Villa Finaly
    Florence, Italie (50139)

Dates

  • lundi 15 juin 2015
  • mardi 16 juin 2015

Mots-clés

  • drawing, semiotics, image, entertainement, knowledge

Contacts

  • Benoit Berthou
    courriel : benoit [dot] berthou [at] univ-paris13 [dot] fr

Source de l'information

  • Benoit Berthou
    courriel : benoit [dot] berthou [at] univ-paris13 [dot] fr

Licence

CC0-1.0 Cette annonce est mise à disposition selon les termes de la Creative Commons CC0 1.0 Universel.

Pour citer cette annonce

« Towards a graphic culture: studying drawing », Colloque, Calenda, Publié le lundi 15 juin 2015, https://doi.org/10.58079/sux

Archiver cette annonce

  • Google Agenda
  • iCal
Rechercher dans OpenEdition Search

Vous allez être redirigé vers OpenEdition Search