Accueil
3 Événements
- 1
Trier
-
Vienne
International Comparative Literature Association XXIst Congress - session 17327
In The Politics of Friendship Derrida reflects on the question of the indecidable possibility, the “peut-être,” of love, of friendship, and of desire: “‘Je t'aime entends- tu?’; cette déclaration d'aimance hyperbolique ne pourrait donner sa chance à une politique de l'amitié que soumise à l'épreuve du peut-être, de l'indécidable” How then can we express a refusal, a no, without listening, without hearing? How can one express the divergent and differential possibilities opened by this phrase? And yet Derrida already has, in Envois, where he explores, theorizes and dramatizes a love affair, tracing the course of its refusal in the various postcards and letters which remain unsent, forever awaiting their destination. This panel concerns theory speaking in terms of love, seeking to establish the relationship between “ l’âmour” and theory.
-
Appel à contribution - Histoire
Special Issue of the International Journal of Žižek Studies
The International Journal of Žižek Studies intends to release a special issue on the topic of Žižek and music, thus offering a first forum for all those who working in music-related fields who have adopted Žižek’s theories for reflecting about music. The goal is to approach the subject from a broad range of different perspectives, not only by covering the fields of classical, pop, jazz and experimental music, but also by bringing together philosophers, musicologists and scholars from the field of sound studies as well as composers, dramaturges and opera producers. This special issue is intended to stimulate a truly interdisciplinary and multi-faceted dialogue, offering a starting point for a fruitful discussion on music from a fresh perspective.
-
Paris
Concepts, lectures et interprétations (XIX-XXIe siècle)
Ce séminaire réfléchit aux fondements du dessin – lieu d’inspiration pour l’artiste, « activateur de pensée », projection de fantasmes artistiques, trace balbutiante de compositions « in progress », transcription brute d’imaginaires figurés, « premier jet » graphique d’abstractions conceptuelles, vérification « sur pièces » d’hypothèses rêvées, essai visant à tester la capacité réalisatrice, aboutissement d’utopies intangibles par d’autres techniques, etc. Il pose les pratiques et usages sociaux du dessin – intimité secrète d’une œuvre à l’amont de son processus, circulation d’une ébauche servant de modèles aux disciples, projet destiné aux commanditaires, fondement de l’enseignement artistique au XIXe siècle, objet de convoitise des collectionneurs, trace mobile aisément reproductible, etc. –. Il inscrit le débat d’idées à la frontière de l’histoire de l’art, de la génétique et de l’histoire culturelle.
3 Événements
- 1
Choisir un filtre
Événements
- Passés (3)
Format de l'événement
Langues
Langues secondaires
- Anglais (1)
Années
- 2015
- 2016 (1)
Catégories
- Sociétés (3)
- Histoire
- Histoire sociale (1)
- Histoire
- Esprit et Langage (3)
- Pensée
- Philosophie
- Histoire intellectuelle (2)
- Psychisme
- Psychanalyse (3)
- Psychologie (1)
- Langage (1)
- Littératures (1)
- Représentations (3)
- Histoire culturelle
- Histoire de l'art (1)
- Études visuelles (1)
- Identités culturelles (1)
- Épistémologie et méthodes (1)
- Historiographie (1)
- Pensée
- Périodes (2)
- Époque contemporaine (2)
- XXe siècle (1)
- XXIe siècle (1)
- Époque contemporaine (2)
Lieux
- Europe (2)