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  • Aubervilliers | Delhi

    Colloque - Études du politique

    Engaging with categories in South Asia: processes, challenges and implications

    22nd International Workshop by the Youth Association for Indian Studies

    As researchers in social sciences, we are constantly confronting categories. While categorization is an inevitable process, the division and classification of the social world is not neutral. It entails choices and has implications. Some of these choices may be determined by institutions, others informally emerge within society, and still others are made by researchers for analytical purposes. In any case, categorisation can leave a lasting imprint on social and political structures, as in the South Asian context.

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  • Taipei

    Colloque - Sociologie

    Critique sociale et mobilisation : dialogue entre sociologues français et taiwanais

    This conference will try to uncover the assumptions about social critique and mobilization and how sociology makes these things social. To say it more concretely, we will try to share our different fieldwork approach and theoretical understanding of widely used concepts such as, for example, civil society, labor movements, environmental protest… We will try to analyze the interactions between social protest and the media, the state, political parties, industries, etc.

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  • Jérusalem

    Colloque - Histoire

    Monuments, documents : interprétation et surinterprétation

    Une opinion courante aujourd’hui veut qu’il n’y ait pas un instant où l’on ne cesse d’interpréter. Toute expérience d’une chose pourvue de sens nous placerait devant un cas d’interprétation et un produit de celle-ci. La question urgente pour la constitution d’un savoir « scientifique » est donc : y a-t-il une frontière entre interprétation et surinterprétation ? Autant l’interprétation semble légitime, autant la surinterprétation est-elle rejetée comme illégitime. Est-ce parce qu’elle apparaît comme une violence faite à l’objet que l’on cherche à comprendre ? Comme une brusquerie contre le consensus sur lequel la discipline en question est fondée ? Par ailleurs, si tout n’est qu’interprétation, y a-t-il encore place dans nos disciplines pour un réel progrès scientifique, et de quelle nature est-il ? (meilleure compréhension de l’objet, affinement des méthodes ?

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