HomeFamilies and kinship

Calenda - The calendar for arts, humanities and social sciences

Families and kinship

Familles et environnement

Families and kinship in the face of environmental upheaval: mutations and resistances?

Familles et parenté face aux bouleversements environnementaux : mutations et résistances ?

*  *  *

Published on Thursday, December 08, 2022

Abstract

Dans plusieurs régions du monde, des changements environnementaux affectent les conditions de vie des populations. En réponse à ces changements, les politiques environnementales présagent de profondes évolutions de nos modes d’existence. Cette journée se propose d’articuler les questions soulevées par ces mutations au champ de la famille et de la parenté : en quoi ces transformations contribuent-elles ou pourraient-elles contribuer à modifier les modes de vie familiale et/ou l’exercice des fonctions associées à la parenté ? Le Centre Norbert Elias propose une journée d’étude ouverte aux chercheur·es en sciences sociales intéressé·es par ces questions, afin de constituer un état des savoirs et un réseau de travail.

Environmental changes have been impacting the living conditions of several populations around the world, at different times. In response to current climate changes, environmental policies encourage or imply profound changes in our ways of life. This conference proposes to examine in what ways do adaptations to environmental changes contribute, or could they contribute, to affect family life and/or kinship relationships.

Announcement

Coordination scientifique

Pierre-Yves Wauthier (Centre Norbert Elias/EHESS).

Argumentaire

Depuis la publicisation d’observations mesurées du réchauffement climatique et de la réduction de la biodiversité par des organes d’alerte scientifiques (GIEC, IPBES…), des instances politiques agissant aux niveaux macro et mésosocial (de l’ONU à l’association de quartier) ont pris nouvellement conscience que faire société repose à la fois sur des nécessités biologiques et des contraintes socialement instituées. Le « Pacte Vert » européen, un New Green Deal (Rifkin, 2019) et des « politiques environnementales » nationales et régionales ambitionnent de « transformer notre économie et nos sociétés » (Commission_européenne, en ligne s.d.) en vue de limiter l’impact des activités humaines sur l’environnement et d’adapter nos modes de vie à de nouvelles conditions environnementales (Guivarch, 2021). En pratique, les politiques envisagées concernent les secteurs de l’énergie et de l’industrie, de l’agriculture, de la gestion des territoires, du bâti (résidentiel et tertiaire), de la mobilité et de la consommation (biens et services).

L’exercice de la parenté (Héritier, 2019 [1981]) se situe également à la croisée de nécessités biologiques et des contraintes socialement instituées (Lévi-Strauss, 1986). Faire famille associe des questions de reproduction humaine à des manières de se solidariser, d’opérer des réciprocités et de transmettre des ressources matérielles et symboliques entre personnes qui se pensent comme des familles ou agissent en famille (Morgan, 2011 ; Weber, 2005, 2013). Segalen (1980) ou encore Goody (2000) ont déjà montré comment les transformations des secteurs de l’énergie et de l’industrie, de l’agriculture, de la gestion des territoires, du bâti (résidentiel et tertiaire), de la mobilité et de la consommation (biens et services) et du travail ont modifié la famille, en particulier au fil de la révolution industrielle. Plus généralement, l’histoire (e.g. Ariès, 1962), l’ethnologie (e.g. Godelier, 2004), la démographie (e.g. Lesthaeghe, 2011 ; Oris, 2003) et la sociologie (e.g. Segalen & Martial, 2019) ont mis en évidence par quels processus et dans quelles mesures, les continuités et changements du fait familial sont tributaires des évolutions du rapport qu’une société entretient à son environnement (Boudjaaba & Arrizabalaga, 2015 ; Godelier, 2004, ch. 1 ; Wauthier, 2022, ch. 1).

Le nouveau contexte environnemental constitue une hétérotopie de crise, propice à de nouvelles manières de se solidariser, d’organiser des réciprocités ou de transmettre. Dans cet entrelacs de conditions mouvantes se dessinent des parcours de vie (Hareven, 1978) mus par l’adhésion à des causes écologiques, la solastalgie ou l’éco-anxiété. Certains individus hésitent à faire des enfants (Dubus & Knibiehler, 2020 ; Iverson, Lindsay, & MacInnis, 2020) ; d’autres, animés par une vision plus ou moins positive du futur, se rassemblent en petites communautés néorurales ou se regroupent en habitats partagés en milieu urbain… Dans diverses parties du monde, l’adaptation des populations locales aux transformations de leur environnement a directement affecté des pratiques familiales, manifestant parfois une déstructuration des logiques traditionnelles de genre et de génération (Albrecht, 2005 ; Clavel, Guétat-Bernard, & Verger, 2022 ; Godelier, 2004).

Les évolutions du climat et de l’environnement (et les manières de les gérer) ont engendré, engendrent, et continueront probablement d’engendrer, une variété de terrains propices pour comprendre les processus de mutation et de reproduction des sociétés et des groupes sociaux (Crate & Nuttall, 2016 ; Izdebski & Mulryan, 2019) ; processus parmi lesquels la famille joue un rôle clé en tant qu’instance de reproduction biologique et sociale (Godelier, 2007), mais aussi en tant que lieu disruptif et d’agencements pratiques (Anne Attané, 2006 ; Crate, 2006 ; Martial, 2003, 2021 ; Wauthier, 2022 ; Weber, 2013).

Catégories de contributions attendues

Cet appel est ouvert à tous travaux en sciences sociales (histoire, géographie, sociologie, ethnologie, etc.) sans restriction méthodologique, concernant les continuités et changements de la famille face aux adaptations aux changements environnementaux ou aux limitations des impacts anthropogéniques sur l’environnement, pour tout territoire ou toute période, susceptibles de nourrir la compréhension des effets de la crise environnementale sur les manières de remplir les fonctions socialement attribuées à la famille.Il peut s’agir de travaux concernant tous domaines de la parenté ou de la famille : formes de résidence, filiation, transmission, parentalité, solidarités alimentaires et énergétiques, soins intergénérationnels, reproduction, sexualité, attachement, économie domestique, rapports de genre, identité, terminologie de parenté et identité…Ces thématiques s’articuleront à des questions environnementales (limitations des altérations anthropogéniques de l’environnement ou adaptations aux nouvelles conditions de vie), par exemple dans les domaines suivants (non exhaustif) :

  • Logement : Habitats groupés versus dispersion géographique des familles : famille entourage (Bonvalet, 2003), réseaux affinitaires (E. D. Widmer & La Farga, 2016)
  • Énergie : Frugalités, précarités ou adaptations des ménages (Bartiaux & Reátegui Salmón, 2014 ; Hirt, Sahakian, & Trutnevyte, 2022)
  • Mobilité : Motilité des personnes et des biens (Fisch-Romito & Guivarch, 2019), promotion de la mobilité douce, pénurie de carburant et jeux de distanciations et de rapprochements entre membres d’une même famille (Kaufmann, Bergman, & Joye, 2004 ; Kaufmann & Widmer, 2005)
  • Économie domestique, patrimoine, dettes et revenus (Anne Attané, Langewiesche, & Pourcel, 2004; Ekers & Levkoe, 2016; Knight, 2018; Matschoss et al., 2021) ; nouvelles articulations travail/famille liées à l’économie du partage, de plateforme, du recyclage, du télétravail… (Rifkin, 2019) ; hétérotopies familiales liées à de nouveaux modes de production ou de consommation (souveraineté économique, localisme vs globalisme, commerce, don et transmission, gestion de l’eau et des communs…)
  • Territoire : Modifications anthropogéniques de l’environnement et des conditions de vie (Bureau-Point, 2021), émigration écologique, genres et générations (Cliggett, 2005), souverainetés agraire et alimentaire, gestion des communs (Ingold, 2018), urbanisme vert, politiques de réserves naturelles (Elie, 2017) ; permaculture (Centemeri, 2019) ; lutte contre l’étalement urbain (Hanin & al., 2021), protection de la biodiversité et de puits de carbone
  • Alimentation : Production, partage et consommation de nourriture, circuit court… (Anne Attané, 2002 ; Clavel et al., 2022 ; Consalès, Guiraud, & Siniscalchi, 2022 ; Siniscalchi, 2019 ; Snikersproge, 2022).
  • Numérisation des rapports sociaux : ce que le distanciel ou la résistance au numérique font aux liens familiaux intergénérations, et à la conjugalité (Bergström, 2019; Marquet & Janssen, 2012; Neyrand, 2015)
  • Expériences communautaires : Collectivités décroissantes, survivalistes ou effondristes (Allard, Monnin, & Tasset, 2019)…
  • Santé : Gestions de pandémies (confinements des familles, protection des personnes à risque, redéploiement du travail du care…) (Lambert & Cayouette-Remblière, 2021)
  • Mouvements politiques, philosophies et visions (positives ou négatives) du futur : Ecoféminisme (Pruvost, 2021), décroissance, développement durable, effondrisme, capitalisme vert…

Des contributions méthodologiques discutant la difficulté à produire des connaissances à la croisée de différentes disciplines sont également bienvenues (Izdebski et al., 2016).

Modalités de participation

La journée d’étude se tiendra à Marseille le 5 juin 2023. Les propositions de communication sont à envoyer à pierre-yves.wauthier@ehess.fr

au plus tard le 29 janvier 2023.

Les chercheur·es souhaitant contribuer sont prié·es d’envoyer un résumé d’environ 250 à 300 mots de leur contribution, en français ou en anglais. Ce résumé inclut comportera une courte bibliographie, une présentation claire des matériaux de recherche, 3 à 5 mots-clés, une note biographique (incluant un rattachement institutionnel et disciplinaire) ainsi que des coordonnées de contact les nom et prénom, pronom et adresse mail des communicant·e·s.Après évaluation du comité organisateur, les résultats de la sélection des contributions seront diffusés vers le 28 février 2023.

Comité scientifique

  • Eve Bureau-Point (Centre Norbert Elias/CNRS)
  • Laura Centemeri (Centre d’étude sur les mouvements sociaux/EHESS)
  • Natacha Collomb (Centre Norbert Elias/CNRS)
  • Agnès Martial (Centre Norbert Elias/CNRS)
  • Valeria Siniscalchi (Centre Norbert Elias/EHESS)
  • Pierre-Yves Wauthier (Centre Norbert Elias/EHESS)
  • Florence Weber (Centre Maurice Halbwachs/ENS)

Scientific coordination

Pierre-Yves Wauthier (Centre Norbert Elias/EHESS).

Argument

Environmental changes have been impacting the living conditions of several populations around the world, at different times. In response to current climate changes, environmental policies encourage or imply profound changes in our ways of life. This conference proposes to examine in what ways do adaptations to environmental changes contribute, or could they contribute, to affect family life and/or kinship relationships. The conference will be held on June 5, 2023 at the Centre Norbert Elias in Marseille. It is open to any social science researchers interested in these topics in order to exchange knowledge, identify avenues of research and build a multidisciplinary network.

Since the publicization of measured observations of global warming and the reduction of biodiversity by scientific warning organizations (IPCC, IPBES...), political bodies acting at the macro and meso-social levels (from the UN down to neighborhood associations) have become more keenly aware that society is based on both biological necessities and socially instituted constraints. The European "Green Deal", together with national and regional environmental policies aim to "transform our economy and our societies" (European Commission, 2019, July 14th), to mitigate the impact of human activities on the environment and to adapt our lifestyles to new environmental conditions (Wilson et al., 2021). In practice, these policies concern the sectors of energy, industry, agriculture, land management, building (residential and tertiary), mobility and consumption (goods and services).

Kinship is also at the crossroads of biological necessities and socially instituted constraints (Carsten, 2000; Lévi-Strauss, 1986; Sahlins, 2013). “Doing family” (Morgan, 2011) associates questions of human reproduction with solidarities, reciprocities and transmissions of material and symbolic resources between people who think of themselves as families or act as families (Wauthier, 2022; Weber, 2013). Works in different disciplines of social sciences have highlighted continuities and changes of kinship relationships in times of territorial or economic evolutions (e.g. Cliggett, 2005; Crate, 2006; Godelier, 2004; Goody, 1976, 2000; Mauss & Beuchat, 1904-1905; Oris, 2003; Segalen, 1980).

The changing environmental context is conducive to new organizations of solidarities, reciprocities, or transmissions. Life courses (Hareven, 1978) driven by support for ecological causes, solastalgia or eco-anxiety are emerging out these intertwining of changing conditions. Some individuals are reluctant to have children (Helm, Kemper, & White, 2021; Iverson, Lindsay, & MacInnis, 2020); others, driven by more or less pessimistic visions of the future, gather in small back-to-the-land communities (Benessaiah & Eakin, 2021) or in cluster housing in urban areas. In various parts of the world, the adaptation of local populations to the transformations of their environment has directly affected family practices, sometimes manifesting as a dismantling of traditional gender and generation relationships (Albrecht, 2005; Clavel, Guétat-Bernard, & Verger, 2022; Godelier, 2004).

Changes in climate and environment (and the ways in which they are managed by humans) have generated a variety of situations conducive to understanding the processes of mutation and reproduction of societies and social groups (Crate & Nuttall, 2016; Izdebski & Mulryan, 2019) ; processes in which the family plays a key role as an instance of biological and social reproduction (Godelier, 2007), but also as a locus of adaptive or socially disruptive relationships (e.g. Crate, 2006; Martial, 2003, 2021; Oris & Alter, 2008; Wauthier, in press).

Categories of expected contributions

This call is open to all works in social sciences (history, geography, sociology, ethnology, etc.), without methodological restriction, concerning the continuities and changes of the family in the face of adaptations to environmental changes or limitations of anthropogenic impacts on the environment. This is open to any territory or period, likely to nourish the understanding of the effects of the environmental crisis on kinship and family relations.

This may involve work concerning all areas of kinship or family: forms of residence, filiation, heritage, parenthood, food and energy solidarities, intergenerational care, reproduction, sexuality, attachment, domestic economy, gender relations, identity, and terminology of kinship and identity.

These themes must be directly linked to environmental issues (mitigation of anthropogenic alterations of the environment or adaptations to new living conditions). Some examples include:

Housing

Clustered housing versus geographical dispersion of families: families as geographically scattered (Bonvalet, 2003) and blood-affinity networks (Widmer & La Farga, 2016)

Energy

Frugalities, precariousness, or adaptations of households (Bartiaux & Reátegui Salmón, 2014; Hirt, Sahakian, & Trutnevyte, 2022)

Mobility

Motility of people and goods (Fisch-Romito & Guivarch, 2019), promotion of soft mobility, fuel scarcity, and the interplay of distancing and bonding between family members (Kaufmann, Bergman, & Joye, 2004; Kaufmann & Widmer, 2005)

Home economics, wealth, debt, and income

(Attané, Langewiesche, & Pourcel, 2004; Ekers & Levkoe, 2016; Knight, 2018; Matschoss et al., 2021); new work-family balance related to sharing-, platform-, recycling-, telecommuting-economy... (Rifkin, 2019); family heterotopias related to new modes of production or consumption (economic sovereignty; localism vs. globalism; trade, gift and inheritance; water and commons management...)

Territory

Anthropogenic impacts on the environment and living conditions (Bureau-Point, 2021); ecological emigration, gender and generation relationships (Cliggett, 2005); agrarian and food sovereignty, management of the commons (Ingold, 2018), green urbanism, nature reserve policies (Elie, 2017); permaculture (Centemeri, 2019); (forestalling) the urban sprawl (Hanin & al., 2021), the protection of biodiversity and carbon sinks.

Food

production, sharing and consumption of food, short supply chain... (Attané, 2002; Clavel et al., 2022; Consalès, Guiraud, & Siniscalchi, 2022; Siniscalchi, 2019; Snikersproge, 2022).

Digitization of social relationships

what distance, or resistance to digital technology, does to intergenerational family ties and conjugality (Ag, 2022; Bergström, 2019).

Community experiences

degrowth, survivalist or collapseist communities… (Allard, Monnin, & Tasset, 2019).

Health

Management of pandemics, confinement of families, protection of people at risk, redeployment of care work... (Lambert & Cayouette-Remblière, 2021).

Visions (positive or negative) of the future

Political movements, Ecofeminism (Bauhardt & Harcourt, 2020), degrowth, sustainable development, collapse, green capitalism...

Methodological contributions discussing challenges of producing knowledge at the intersection of different disciplines are also welcome (Izdebski et al., 2016).

Terms of participation

The conference will be held in Marseille on June 5, 2023.

Proposals for papers should be sent to pierre-yves.wauthier@ehess.fr

by January 29, 2023.

Researchers wishing to contribute are requested to send an abstract of their contribution of 250 to 300 words. This abstract should include a short bibliography, a clear presentation of the research materials, 3 to 5 keywords, a biographical note (including institutional and disciplinary affiliation) as well as contact information (first name, last name, and email address).

After evaluation by the organizing committee, the results of the selection of the contributions will be published around February 28, 2023.

Board

  • Eve Bureau-Point (Centre Norbert Elias/CNRS)
  • Laura Centemeri (Centre d’étude des mouvements sociaux/EHESS)
  • Natacha Collomb (Centre Norbert Elias/CNRS)
  • Agnès Martial (Centre Norbert Elias/CNRS)
  • Valeria Siniscalchi (Centre Norbert Elias/EHESS)
  • Pierre-Yves Wauthier (Centre Norbert Elias/EHESS)
  • Florence Weber (Centre Maurice Halbwachs/ENS)

Cited references

Ag, A. (2022). Involved parenthood in digitally mediated interaction. Language & Communication, 83, 49-60. doi:10.1016/j.langcom.2021.12.002

Albrecht, G. (2005). ‘Solastalgia’. A New Concept in Health and Identity. PAN Philosophy Activism Nature, 3, 41–55. doi:10.3316/informit.897723015186456

Allard, L., Monnin, A., & Tasset, C. (2019). Is it too late for collapse? Multitudes, n°76(3). doi:10.3917/mult.076.0053

Attané, A. (2002). Pêcher, courir, trier ses déchets... pratiques de l’environnement ou rapport aux autres. Ethnographie comparée des pratiques de l’environnement dans deux villes françaises (Cherbourg et Martigues). Europeae, 1(2), 261-282. 

Attané, A., Langewiesche, K., & Pourcel, F. (2004). Néoruraux. Vivre autrement. Expériences néo-rurales en pays de Forcalquier. Enquête ethnologique et photographique. Manosque: Le Bec en l’Air éditions.

Bartiaux, F., & Reátegui Salmón, L. (2014). Family Dynamics and Social Practice Theories: An Investigation of Daily Practices Related to Food, Mobility, Energy Consumption, and Tourism. Nature and Culture, 9(2), 204-224. doi:10.3167/nc.2014.090206

Bauhardt, C., & Harcourt, W. (2020). Feminist Political Ecology and the Economics of Care. In Search of Economic Alternatives: Routledge.

Benessaiah, K., & Eakin, H. (2021). Crisis, transformation, and agency: Why are people going back-to-the-land in Greece? Sustain Sci, 16(6), 1841-1858. doi:10.1007/s11625-021-01043-5

Bergström, M. (2019). Les nouvelles lois de l’amour. Sexualité, couple et rencontres au temps du numérique. Paris: La découverte.

Bonvalet, C. (2003). La famille-entourage locale. Population, 58(1), 9-43. doi:10.2307/3271293 

Bureau-Point, E. (2021). Pesticides et récits de crise dans le monde paysan cambodgien. Anthropologie et Santé, (22). doi:10.4000/anthropologiesante.9054

Carsten, J. e. (2000). Cultures of Relatedness: New Approaches to the Study of Kinship. Cambridge: Cambridge University Press.

Centemeri, L. (2019). La permaculture ou l'art de réhabiter. Versailles: Editions Quae.

Clavel, D., Guétat-Bernard, H., & Verger, É. (2022). Des céréales locales pour la transition climatique et alimentaire. Pratiques paysannes et pratiques féminines sur les sorghos et les mils du Sahel sénégalais au Deccan indien. VertigO(Volume 22 numéro 1). doi:10.4000/vertigo.35118

Cliggett, L. (2005). Grains from Grass: aging, gender and famine in rural Africa. Ithaca, NY: Cornell University Press.

Commission, E. (Producer). (2019, July 14th, November 2022). Delivering the European Green Deal. Retrieved from https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal/delivering-european-green-deal_en

Consalès, J.-N., Guiraud, N., & Siniscalchi, V. (2022). Les expériences du « local ». Variations et tensions autour de l’alimentation locale dans la région marseillaise. Natures Sciences Sociétés, 30(1), 58-71. doi:10.1051/nss/2022019

Crate, S. A. (2006). Cows, Kin, and Globalization. An Ethnography of Sustainability: Altamira Press.

Crate, S. A., & Nuttall, M. (2016). Anthropology and Climate Change: From Actions to Transformations. New York: Routledge.

Ekers, M., & Levkoe, C. (2016). Transformations in Agricultural Non-waged Work: From Kinship to Intern and Volunteer Labor: A Research Brief. Journal of Agriculture, Food Systems, and Community Development, 1-5. doi:10.5304/jafscd.2016.062.010

Elie, S. D. (2017). Ecological primordialism: the human–environment nexus in Soqotra. GeoJournal, 83(5), 897-913. doi:10.1007/s10708-017-9810-y

Fisch-Romito, V., & Guivarch, C. (2019). Transportation infrastructures in a low carbon world: An evaluation of investment needs and their determinants. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 72, 203-219. doi:10.1016/j.trd.2019.04.014

Godelier, M. (2004). Métamorphoses de la parenté. Paris: Fayard.

Godelier, M. (2007). Au fondement des sociétés humaines. Ce que nous apprend l'anthropologie. Paris: Albin Michel.

Goody, J. (1976). Production and Reproduction. A Comparative Study of the Domestic Domain (Vol. 17). London: Cambridge University Press.

Goody, J. (2000). The European Family: An Historico-Anthropological Essay. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.

Hanin, Y., & al., e. (2021). La production de logements à l’échelle régionale. Tendances et perspectives. Retrieved from Région Wallonne: 

Hareven, T. H. E. (1978). Transition: The Family and the Life Course in Historical Perspective (T. H. Hareven Ed.). New York: Academic Press.

Helm, S., Kemper, J. A., & White, S. K. (2021). No future, no kids–no kids, no future? Population and Environment, 43(1), 108-129. doi:10.1007/s11111-021-00379-5

Hirt, L. F., Sahakian, M., & Trutnevyte, E. (2022). What subnational imaginaries for solar PV? The case of the Swiss energy transition. Technology in Society, 71. doi:10.1016/j.techsoc.2022.102068

Ingold, A. (2018). Commons and Environmental Regulation in History: The Water Commons Beyond Property and Sovereignty. Theoretical Inquiries in Law, 19(2), 425-456. doi:10.1515/til-2018-0023

Iverson, H., Lindsay, B., & MacInnis, C. C. (2020). You don't want kids?!: Exploring evaluations of those without children. J Soc Psychol, 160(5), 719-733. doi:10.1080/00224545.2020.1742080

Izdebski, A., Holmgren, K., Weiberg, E., Stocker, S. R., Büntgen, U., Florenzano, A., . . . Xoplaki, E. (2016). Realising consilience: How better communication between archaeologists, historians and natural scientists can transform the study of past climate change in the Mediterranean. Quaternary Science Reviews, 136, 5-22. doi:10.1016/j.quascirev.2015.10.038

Izdebski, A., & Mulryan, M. d. (2019). Environment and Society in the Long Late Antiquity. Leyde: Brill.

Kaufmann, V., Bergman, M. M., & Joye, D. (2004). Motility: mobility as capital. International Journal of Urban and Regional Research, 28(4), 745-756. doi:10.1111/j.0309-1317.2004.00549.x

Kaufmann, V., & Widmer, É. D. (2005). L'acquisition de la motilité au sein des familles. Espaces et sociétés, 120-121(2), 199. doi:10.3917/esp.120.0199

Knight, D. M. (2018). The desire for disinheritance in austerity Greece. Focaal, 2018(80), 30-42. doi:10.3167/fcl.2018.800103

Lambert, A., & Cayouette-Remblière, J. (2021). L’explosion des inégalités. Classes, genre et générations face à la crise sanitaire. Paris: Editions de l’Aube.

Lévi-Strauss, C. (1986). Préface. In A. Burguière, C. Klapisch-Zuber, M. Segalen, & F. Zonabend (Eds.), Histoire de la famille (Vol. 1, pp. 9-13). Paris: Armand Colin.

Martial, A. (2003). S'apparenter. Ethnologie des liens de familles recomposées. Paris: Éditions de la Maison des Sciences de l'Homme.

Martial, A. (2021). Les trois temps des pluriparentalités en France. Une analyse de travaux empiriques contemporains. Revue des politiques sociales et familiales, 139-140(2-3), 89-97. doi:10.3917/rpsf.139.0089

Matschoss, K., Fahy, F., Rau, H., Backhaus, J., Goggins, G., Grealis, E., . . . Vasseur, V. (2021). Challenging practices: experiences from community and individual living lab approaches. Sustainability: Science, Practice and Policy, 17(1), 135-151. doi:10.1080/15487733.2021.1902062

Mauss, M., & Beuchat, H. (1904-1905). Essai sur les variations saisonnières des sociétés Eskimos. Etude de morphologie sociale. l'Année Sociologique, IX, 39-132. 

Morgan, D. (2011). Rethinking family practices. Hampshire: Palgrave McMillan.

Oris, M. (2003). The history of migration as a chapter in the history of the European rural family: An overview. The History of the Family, 8(2), 187-215. doi:10.1016/s1081-602x(03)00026-5

Oris, M., & Alter, G. (2008). Effets de fratrie et mobilité sociale intergénérationnelle dans la Belgique urbaine et rurale au XIXe siècle. Annales de démographie historique, 115(1). doi:10.3917/adh.115.0115

Rifkin, J. (2019). Le New Deal vert mondial. Pourquoi la civilisation fossile va s'effondrer d'ici 2028 - Le plan économique pour sauver la vie sur Terre. Paris: Les liens qui libèrent.

Sahlins, M. (2013). What Kinship Is—And Is Not. Chicago: The University of Chicago Press.

Segalen, M. (1980). Mari et femme dans la société paysanne. Paris: Flammarion.

Siniscalchi, V. (2019). Solidarity, calculation, and the economic proximity inside the “vegetable basket” system in the South of France. In V. Siniscalchi & K. Harper (Eds.), Food Values in Europe (pp. 115-131): Bloomsbury Publishing.

Snikersproge, I. (2022). Capitalism, Subsistence Farming, and the (New) Peasantries from the Perspective of the French Neorural Movement. Culture, Agriculture, Food and Environment, 44(1), 53-62. doi:10.1111/cuag.12290

Wauthier, P.-Y. (2022). Faire famille sans faire couple. Comprendre l’hétérogénéisation des parcours familiaux (Vol. 36). Bern: Peter Lang.

Wauthier, P.-Y. (in press). Stepping off the ‘Relationship Escalator’. A Spatial Perspective on Residential Arrangements of Consensually Non-Monogamous Parents Sexualities(Special Issue Parenting and Polyamory). 

Weber, F. (2013). Penser la parenté aujourd'hui. La force du quotidien. Paris: Éditions Rue d'Ulm.

Widmer, E. D., & La Farga, L.-A. (2016). Family Networks: A Sociometric Method to Study Relationships in Families. Field Methods, 12(2), 108-128. doi:10.1177/1525822x0001200202

Wilson, C., Guivarch, C., Kriegler, E., van Ruijven, B., van Vuuren, D. P., Krey, V., . . . Thompson, E. L. (2021). Evaluating process-based integrated assessment models of climate change mitigation. Climatic Change, 166(1-2). doi:10.1007/s10584-021-03099-9

Subjects

Event attendance modalities

Full on-site event


Date(s)

  • Sunday, January 29, 2023

Keywords

  • famille, parenté, environnement

Contact(s)

  • Pierre-Yves Wauthier
    courriel : pierre-yves [dot] wauthier [at] ehess [dot] fr

Information source

  • Lisa George
    courriel : lisa [dot] george [at] univ-amu [dot] fr

License

CC0-1.0 This announcement is licensed under the terms of Creative Commons CC0 1.0 Universal.

To cite this announcement

« Families and kinship », Call for papers, Calenda, Published on Thursday, December 08, 2022, https://doi.org/10.58079/1a5q

Archive this announcement

  • Google Agenda
  • iCal
Search OpenEdition Search

You will be redirected to OpenEdition Search