AccueilLibertés et esclavages dans le monde atlantique (XIVe-XXe siècle)

Calenda - Le calendrier des lettres et sciences humaines et sociales

Libertés et esclavages dans le monde atlantique (XIVe-XXe siècle)

Freedoms and Slaveries in the Atlantic World (14th-20th c.)

Université d'été STARACO (STAtuts, « RAce » et COuleurs dans le monde atlantique de l’Antiquité à nos jours)

STARACO Summer University (STAtus, ‘Race’ and Colour in the Atlantic World from Antiquity to the Present)

*  *  *

Publié le mercredi 26 novembre 2014

Résumé

La bibliographie sur le phénomène de l’esclavage atlantique est aujourd’hui pléthorique. Un projet sur la définition des hiérarchies de couleurs et de « races » ne peut néanmoins faire l’économie de cette thématique. Il est évident que la déportation de millions de captifs africains vers les Amériques constitue le ressort le plus puissant de la racialisation de l’esclavage, aboutissant à la représentation naturalisée selon laquelle tout esclave est noir. Cette équivalence simple cache un processus historique complexe que cet axe voudrait élaborer. Il faut commencer par dénaturaliser la notion d’esclavage, qui voile en réalité des situations très diverses dans le temps et l’espace que les divers spécialistes mobilisés dans notre réseau pourront comparer. 

Today, bibliography on the phenomenon of slavery in the Atlantic is incredibly vast.  However, our research group on the definition of hierarchies of colours and of "races" cannot avoid addressing this subject. It is clear that the deportation of millions of African captives towards the Americas constituted the most powerful impetus for the racialisation of slavery, leading to the ‘natural’ representation according to which all slaves are black. This simple equation, however, covers over a complex historical process that this research conference seeks to analyze more closely. We must begin by ‘denaturalizing’ the concept of slavery. The term slavery, in fact, includes situations that are very different in time and space, which the various specialists in our research network will be able to compare. 

Annonce

Présentation

Le projet STARACO (STAtuts, « RAce » et COuleurs dans le monde atlantique de l’Antiquité à nos jours), financé par la Région Pays de la Loire, propose un soutien à la participation de doctorants et post-doctorants (Europe, Afrique, Amériques) à l’Université d’été qui se déroulera à Nantes du 22 au 26 juin 2015 sur « Libertés et esclavages dans le monde atlantique (XIVe-XXe s.) ». 

Ce projet est coordonné par Antonio de Almeida Mendes, Maître de Conférences en Histoire moderne et Clément Thibaud, Maître de Conférences en Histoire contemporaine. 

Argumentaire 

La bibliographie sur le phénomène de l’esclavage atlantique est aujourd’hui pléthorique. Un projet sur la définition des hiérarchies de couleurs et de ‘races’ ne peut néanmoins faire l’économie de cette thématique. Il est évident que la déportation de millions de captifs africains vers les Amériques constitue le ressort le plus puissant de la racialisation de l’esclavage, aboutissant à la représentation naturalisée selon laquelle tout esclave est noir. Cette équivalence simple cache un processus historique complexe que cet axe voudrait élaborer. Il faut commencer par dénaturaliser la notion d’esclavage, qui voile en réalité des situations très diverses dans le temps et l’espace que les divers spécialistes mobilisés dans notre réseau pourront comparer. C’est pourquoi il faut employer le mot au pluriel. A la diversité des esclavages répond celle des modes de libération et des statuts qu’ils engendrent. Il s’agit ainsi que montrer que l’esclavage ne répond pas à une définition univoque, mais décrit un processus. De même, la sortie de la condition servile aboutit à la constitution de statuts variés qui vont de l’accès plein et entier à la citoyenneté égalitaire (à l’époque contemporaine) jusqu’à certaines situations de minorité qui ne s’identifient plus avec l’esclavage mais en portent le stigmate dans la liberté. La condition d’esclave est certes un statut mais elle est aussi un état qui peut, dans certaines limites et à certaines conditions, être négocié dans les pratiques sociales. Dans cette perspective, on pourra explorer le problème de l’abolitionnisme et ses ambigüités, comme des reprises implicites de formes d’esclavages au XIXe siècle, au-delà de l’abolition légale de l’institution particulière. 

Les programmes ANR « Afrodescendants et esclavages : domination, identification et héritages dans les Amériques (15ème-21ème siècles) » et européen « Slave Trade, Slavery abolitions and their legacies in european histories and identities » (7e PCRD) ont permis de penser les phénomènes de l’esclavage et de la traite de façon globalisée. Le projet STARACO permettra de questionner la notion de liberté dans les sociétés européennes, africaines et américaines où les esclaves représentaient une minorité importante. Il s’agira d’étudier la centralité de l’esclavage et des autres formes de travail contraint dans des sociétés où il existe une grande graduation de dépendance. La subjectivité et l’évolution de la condition de libre sera interrogée. En Europe elle est étroitement liée aux statuts des affranchis et des libérés dans la société. En péninsule Ibérique, l’intégration réussie des descendants d’esclaves africains influe sur la définition de la naturalité, à savoir la condition des individus nés sur un territoire et les droits qui y sont associés. L’avènement de sociétés multiculturelles conduit à terme à une dissociation entre nationalité et citoyenneté. La ‘pureté’ ou l’‘impureté’ du sang des ancêtres et l’origine non chrétienne du fondateur du lignage s’accompagnent de la mise en place de politiques discriminantes destinées à exclure des droits politiques sur une base juridique et à enfermer dans une condition de dépendant des groupes entiers de la population ibérique. La légitimation d’une sous-citoyenneté par l’impureté du lignage ou l’ascendance non libre des ancêtres construisit de nouvelles identités en relation avec la nation, la race, la couleur, la religion. Nous chercherons donc à penser la relativité de la notion de libre en Europe, en Afrique et aux Amérique. Les libres purent être majoritaires ou minoritaires en fonction des sociétés ; les droits qui y étaient attachés n’étaient pas les mêmes dans les sociétés d’Ancien Régime européennes, dans les sociétés multiethniques africaines ou dans les sociétés coloniales des Amériques. La confrontation des terrains d’enquête des chercheurs qui intègrent le projet STARACO et la convocation de différentes traditions historiographiques permettront de poser la fragilité de la notion de liberté et la multiplicité des formes d’esclavage. 

Conditions de soumission

Les propositions de communication devront être rédigées dans l’une des langues de travail de l’Université d’été (anglais, espagnol, français, portugais). Les travaux sélectionnés seront ensuite commentés par des chercheurs seniors. La compréhension du français est souhaitée. 

Modalités de soutien

Les doctorants et post-doctorants dont les travaux seront retenus s’engagent à assister à l’intégralité des activités collectives organisées dans le cadre de cette Université d’été qui aura lieu du 22 au 26 juin 2015. En contrepartie, le projet STARACO prendra en charge les frais de transport, d’hébergement (5 nuits max.) et de restauration (petits déjeuners, déjeuners, deux dîners). 

Comité de sélection

Les deux coordinateurs du projet, Antonio de Almeida Mendes, Maître de Conférences en Histoire moderne et Clément Thibaud, Maître de Conférences en Histoire contemporaine assureront la sélection des travaux. 

Calendrier et dépôt des candidatures

  • Diffusion de l’appel à communication : octobre 2014
  • Date limite de dépôt des propositions de communication : 15 février 2015

  • Réponse : 1er mars 2015 

Merci d’envoyer un dossier de candidature comprenant un curriculum vitae détaillé et une proposition de communication (une page maximum) par voie électronique à staraco@univ-nantes.fr

Presentation 

The STARACO project (STAtus, ‘Race’ and Colour in the Atlantic World from Antiquity to the Present), financed by the French Region Pays de la Loire, is offering support for doctoral students and post-docs (from Europe, Africa and the Americas) to participate in the Summer Programme in Nantes from 22-26 June 2015 on the subject “Freedoms and Slaveries in the Atlantic World.”

This project is organized by Antonio de Almeida Mendes, Associate Professor in Early Modern history and Clément Thibaud, Associate Professor in Modern history.

Conference Focus 

Today, bibliography on the phenomenon of slavery in the Atlantic is incredibly vast.  However, our research group on the definition of hierarchies of colours and of 'races' cannot avoid addressing this subject. It is clear that the deportation of millions of African captives towards the Americas constituted the most powerful impetus for the racialisation of slavery, leading to the ‘natural’ representation according to which all slaves are black. This simple equation, however, covers over a complex historical process that this research conference seeks to analyze more closely. We must begin by ‘denaturalizing’ the concept of slavery. The term slavery, in fact, includes situations that are very different in time and space, which the various specialists in our research network will be able to compare. This is why we use the word ‘slaveries’ in the plural. The diversity of slaveries mirrors that of the modes of liberation and the various statuses that freedom generated. Here, the goal is to show that slavery does not respond to a single definition, but rather describes a process. Similarly, coming out of a servile condition led to the creation of various statuses, ranging from full access to equal citizenship (in modern times) to certain situations of minority, for people who could no longer be identified as slaves but still carried its stigma in freedom. The condition of slave was certainly a status, but it was also a state that could, within certain limits and under certain conditions, be negotiated in social practice. In this perspective, the problem of abolitionism and its ambiguities may be explored through the implicit renewals of forms of slavery in the nineteenth century, beyond the legal abolition of that particular institution. 

The ANR research programme “Afrodescendants et esclavages: domination, identification et héritages dans les Amériques (15ème-21ème siècles) [Afro-descendants and Slaveries: Domination, Identification and Legacies in the Americas (15th-21st c.)” and the European 7th Framework Programme, "Slave Trade, Slavery Abolition and their Legacies in European Histories and Identities” have enabled the phenomena of slavery and the slave trade to be studied in a globalised manner. The STARACO project focuses on analysing the notion of freedom in European, African and American societies where slaves represented an important minority. In particular, we will examine the centrality of slavery and other forms of forced labour in societies in which there is a large graduated scale of dependence. Subjectivity and the evolution of the condition of ‘free’ will also be questioned. In Europe, these notions are closely linked to the status of ‘freedmen’ and ‘freed’ in society. 

On the Iberian Peninsula, the successful integration of descendants of African slaves has affected the definition of naturality namely the status of individuals born in a territory and the rights associated with that status. The advent of multicultural societies ultimately led to a dissociation between nationality and citizenship. The ‘purity’ or ‘impurity’ of the blood of one’s ancestors and the non-Christian origin of the founder of one’s lineage accompanied the creation of discriminatory policies to exclude entire groups of the Iberian population from political rights on a juridical basis and to imprison them in a condition dependency. Legitimization of sub-citizenship status because of ‘impure’ lineage or having unfree ancestors led to the construction of new identities in relation to nation, race, colour, and religion. Thus, this summer programme will examine the relativity of the concept of ‘free’ in Europe, Africa and the Americas. ‘Free’ people may have been the majority or the minority depending on the society; the rights associated with that status were not the same in Ancien Regime European societies, in multi-ethnic African societies, or in colonial societies of the Americas. Comparing and contrasting the various research areas of scholars in the STARACO project and combining different historiographical traditions will enable us to examine the fragility of the concept of freedom and the multiple forms of slavery.

Submission Conditions

Paper proposals must be submitted in one of the Summer Programme’s working languages (English, Spanish, French, and Portuguese). The papers selected will then be reviewed and commented on by senior researchers. The ability to understand French is preferable.

Funding Requirements

Doctoral students and post-docs whose proposals have been selected are expected to attend all group activities organised at the Summer Programme from 22-26 June 2015. In exchange, the STARACO project will pay for costs of transportation, lodging (5 nights) and meals (breakfast, lunch, and two dinners).

Selection Committee

The two project coordinators, Antonio de Almeida Mendes, Associate Professor in Early Modern history and Clément Thibaud, Associate Professor in Modern history, will select the research projects.

Schedule and Application Deadlines

  • Publication of the Call for Papers: October 2014
  • Deadline for Submitting Paper Proposals: 15 February 2015

  • Response: 1 March 2015

Please send an application of a detailed curriculum vitae and a paper proposal (1 page maximum) by email to staraco@univ-nantes.fr

Lieux

  • STARACO. Centre de Recherches en Histoire Internationale et Atlantique. Chemin de la Censive du Tertre
    Nantes, France (44)

Dates

  • dimanche 15 février 2015

Mots-clés

  • esclavage, histoire atlantique

Contacts

  • Aanor Le Mouël
    courriel : aanor [dot] lemouel [at] univ-nantes [dot] fr

Source de l'information

  • Clement THIBAUD
    courriel : clement [dot] thbaud [at] ehess [dot] fr

Licence

CC0-1.0 Cette annonce est mise à disposition selon les termes de la Creative Commons CC0 1.0 Universel.

Pour citer cette annonce

« Libertés et esclavages dans le monde atlantique (XIVe-XXe siècle) », École thématique, Calenda, Publié le mercredi 26 novembre 2014, https://doi.org/10.58079/re0

Archiver cette annonce

  • Google Agenda
  • iCal
Rechercher dans OpenEdition Search

Vous allez être redirigé vers OpenEdition Search