Calenda - The calendar for arts, humanities and social sciences

Scientific and material support to research projects FMSH, 2020

Appui scientifique et matériel à des projets de recherche Fondation maison des sciences de l'homme (FMSH, 2020)

*  *  *

Published on Friday, April 10, 2020 by Céline Guilleux

Summary

La Fondation maison des sciences de l’homme (FMSH) lance un appel à projets en sciences humaines et sociales (SHS) sur trois thématiques : humanités numériques ; philanthropie et éducation ; transition écologique et justice sociale. En conformité avec les missions de la FMSH, cet appel vise à apporter un appui scientifique et matériel à des projets de recherche qui en sont à leur début d’élaboration pour leur permettre de gagner en contenu problématique, en méthodologie et en constitution de réseaux de recherche.

The Fondation Maison des sciences de l’homme (FMSH) is launching a call for projects dedicated to innovative themes in the humanities and social sciences (SHS): Digital HumanitiesPhilanthropy and EducationEcological Transition and Social Justice. This call for projects is a feature of one of the main missions of the FMSH, which is to provide scientific and material support to research projects that are in the early stages of their development and can use the support of the FMSH to develop further their scientific content, methodology, and research networks.

Announcement

Thématiques

Humanités Numériques

Dans le cadre de son pôle recherche & prospective, la Fondation Maison des sciences de l’homme lance un appel à projets autour des Humanités Numériques. Les projets doivent être novateurs et portés principalement sur la science des données et l’intelligence artificielle au service des arts et des sciences sociales et humaines (SHS).

Les projets doivent également comporter des activités de recherche et de développement, visant à approfondir les traitements des données des SHS en adaptant et/ou en améliorant les processus existants, au sein d’approches opérationnelles et fonctionnelles.

Les résultats des travaux devraient, d’une part, déboucher sur le développement d’applications pouvant enrichir la bibliothèque des outils des traitements automatiques des données textuelles Text Mining qui constituent la majorité de la production scientifique. D’autre part, les résultats des projets devraient aussi porter sur la constitution de corpus et de jeux de données bien adaptés, pour des processus d’analyses tels que l’apprentissage automatique Machine Learning.

Les objectifs des projets pourraient se constituer autour de :

  • Production des contenus scientifiques
  • Génération d’interfaces intelligentes basées sur des systèmes de recommandations
  • Promotion des connaissances du domaine des SHS
  • Sécurisation et certification des données basées sur la Blockchain
  • Production d’indicateurs
  • Gouvernance dirigée par les données  

Informations

Deux projets seront retenus pour cette thématique.

Attention, les projets et chercheurs bénéficiant déjà d’un soutien de la FMSH ne sont pas éligibles à cet appel. De même, les projets retenus les années précédentes ne peuvent pas bénéficier à nouveau de ce soutien.

Philanthropie et éducation

À l’heure où l'éducation est reconnue toujours plus comme un moteur essentiel de la vie économique et inscrite aux objectifs de développement durable des Nations Unies, où les sociétés du savoir exigent de nouvelles compétences, les contextes dans lesquels évoluent les systèmes éducatifs demeurent précaires dans de nombreux endroits du monde. Dans le même temps, le nombre et la variété des organisations philanthropiques continuent de croître à travers le monde, et leur rôle dans le développement de l’éducation devient de plus en plus déterminant : il est d’autant plus nécessaire d'approfondir la connaissance scientifique de leurs actions dans ce domaine.

Cet appel à projets vise donc à mettre en évidence le rôle de la philanthropie mondiale et la fonction complémentaire que jouent les institutions philanthropiques dans la création, la structuration et la distribution d’un des biens publics sur lesquels s’exerce leur action, à savoir l'éducation. L’éducation est ici prise au sens large, de l’éducation primaire et secondaire jusqu’à l’enseignement supérieur et la formation continue, tenant compte des formes variées de transmission du savoir (présentiel/à distance notamment). 

Les projets pourront s’intéresser à l’ensemble des questions afférentes à la thématique, qu’elles soient, de manière non limitative, de nature éthique (équité, responsabilité, neutralité), (géo)politique, économique, culturelle ou géographique. En privilégiant une approche pluridisciplinaire en sciences sociales, les projets déposés pourront notamment s’appuyer sur des terrains et des échelles d’analyse variées (approche globale du phénomène, philanthropie dans un ou les pays du Sud Global, philanthropie dans le Nord, etc.) et mettre en valeur les nouvelles tendances observables. A titre d’exemples, on peut noter que l'éducation universitaire attire de plus en plus de soutiens financiers, tant des particuliers que des sociétés et des fondations, et ce à l’échelle globale, ou encore que le développement de l’éducation en ligne et l’essor des plateformes numériques d’enseignement apportent des perspectives inédites et révèlent de nouveaux enjeux aux financeurs privés.

Informations

Deux projets seront retenus pour cette thématique.

Attention, les projets et chercheurs bénéficiant déjà d’un soutien de la FMSH ne sont pas éligibles à cet appel. De même, les projets retenus les années précédentes ne peuvent pas bénéficier à nouveau de ce soutien.

Transition écologique et Justice sociale

La crise environnementale actuelle, à laquelle s’ajoute depuis peu la crise sanitaire globale liée à l’épidémie de Covid-19, représente un défi sans précédent et appelle à des mutations d’envergure dans l’ensemble des usages politiques, économiques et sociaux, tant au niveau individuel que collectif. En dépit de la prise de conscience sociale et politique de la nécessité et de l’urgence d’une transition, et malgré des avancées de la recherche et des technologies sur la durabilité, les résultats escomptés se font largement attendre. Cela tient en partie à ce que nous ne disposons pas d’une compréhension suffisamment fine et opératoire de la façon dont des transitions de cette ampleur peuvent se conduire, à l’absence d’un projet d’ensemble qui puisse fédérer et engager les citoyens à agir collectivement, significativement, en faveur de la durabilité, pour la transformation profonde de la société et des comportements.

La transition environnementale, dans ce qu’elle implique comme invention de nouveaux modèles de fonctionnement en appui et complément aux évolutions techniques, ne semble alors possible que si elle est juste et perçue comme telle. Les relations entre enjeux environnementaux et défis de la justice sociale, déjà posées par la commission Brundtland il y a 30 ans, méritent alors d’être remises au centre des réflexions sur la durabilité et la transition. 

Il s’agira donc de soumettre des propositions qui, dans une perspective transdisciplinaire, ouverte et opératoire, examinent de manière théorique et/ou pratique, les moyens d’assurer à la transition environnementale un caractère légitime et socialement juste. Les propositions centrées sur les enjeux méthodologiques de cette intégration des questions sociales et environnementales, en ce qu’elle encourage à une meilleure articulation de leurs sciences respectives (sociales et de l’environnement), sont également bienvenues. 

Cet appel est réalisé en partenariat avec l’Université Paris Est Créteil et son École socio-environnementale du Grand Paris.

Informations

Deux projets seront retenus pour cette thématique.

Attention, les projets et chercheurs bénéficiant déjà d’un soutien de la FMSH ne sont pas éligibles à cet appel. De même, les projets retenus les années précédentes ne peuvent pas bénéficier à nouveau de ce soutien.

Critères de sélection

L’évaluation et la sélection des projets seront assurées par un comité scientifique ad hoc et porteront principalement :

  • Sur leur dimension collaborative, mettant en jeu des petites équipes de 3-6 personnes (dont le coordinateur est statutaire dans une institution de recherche ou établissement d’enseignement supérieur français et basé en France, les autres membres pouvant être doctorant, post-doctorant ou chercheur sans affiliation aussi bien en France qu’à l’étranger), nouvellement constituées autour de l’une des thématiques concernées et susceptibles de former de plus larges réseaux de recherche ;
  • Sur l’originalité de la problématique et de la démarche prêtant une attention particulière aux projets interdisciplinaires et internationaux.

Modalités pratiques et financières

  • Le projet est financé sur deux années consécutives à hauteur de 20.000 € au total (soit 10.000 € par an) ;
  • Le soutien porte sur les différents types de dépenses liées aux activités du projet (frais de déplacement, hébergement, restauration, logistique des évènements…), à l’exception des frais de personnel et rémunérations hors prestataires ;
  • Il sera établi une convention entre la FMSH et l’institution de rattachement de chaque coordinateur des projets.

Dossier de candidature

Le dossier de candidature doit comporter les pièces suivantes :

  • Description détaillée du projet (10 pages maximum) comprenant la problématique, la méthodologie et les objectifs du projet ;
  • CV détaillés et actualisés du coordinateur et des membres de l’équipe ;
  • Bibliographie liée au projet ;
  • Budget prévisionnel avec calendrier précis (début du projet janvier 2020).

Le dépôt de candidature se fait sur une plateforme en ligne.

Les dossiers de candidature incomplets ou ne correspondant pas à l’appel ne seront pas pris en compte.

Obligations du bénéficiaire

Un rapport intermédiaire sera demandé à la fin de la première année. Les équipes s’engagent également à fournir un rapport final susceptible de donner lieu à une publication sous forme de Working Paper, d’article voire de livres ;

En matière de communication : 

  • Apposition du logo de la FMSH sur l’ensemble des documents de communication ;
  • Mention du concours financier de la FMSH à l’occasion de toute communication écrite ou orale (programmes, affiches, actes, documents remis aux participants, articles).

Dépôts des dossiers et calendrier

Les postulants sont invités soumettre leurs candidatures le 29 mai 2020 avant minuit.

Les résultats devraient être communiqués aux candidats vers le 15 juillet 2020 (en fonction de l’évolution de la crise sanitaire et du confinement). 

Pour tout renseignement relatif à cet appel à projet vous pouvez adresser un courriel à projets-rp@msh-paris.fr ou appeler le n° 01 40 48 65 39 (après la période du confinement).

Themes

Digital Humanities

As part of its Research & Prospective Pole, the Fondation Maison des sciences de l'homme is launching a call for projects around the Digital Humanities. Projects must be innovative and focused primarily on data science and artificial intelligence for the arts, social sciences and humanities (SHS).

Projects must include research and development activities, aimed at deepening the processing of SHS data by adapting and/or improving existing processes, within operational and functional approaches.

The results of the work should lead to the development of applications that can enrich the library of tools for automatic processing of textual data, text mining, which constitute the majority of scientific production. The results of the projects should also relate to the constitution of corpus and well-adapted datasets, for analysis processes such as machine learning.

The objectives of the projects could be built around:

  • Production of scientific content
  • Generation of intelligent interfaces based on recommendation systems
  • Promotion of knowledge in the field of SHS
  • Securing and certifying data based on Blockchain
  • Production of indicators
  • Data-driven governance

Information

Two projects will be selected by theme.

Please note, projects and researchers already benefitting from the support of the FMSH cannot apply for this call. Projects selected in previous years cannot again benefit from this support.

Philanthropy and Education 

At a time when education is increasingly recognized as an essential motor of economic growth and part of the United Nations Sustainable Development Goals, when knowledge societies demand new skills, the context in which education systems evolve remains precarious in many places around the world. At the same time, the number and variety of philanthropic organizations continue to grow around the world, and their role in the development of education becomes more and more important. Given this situation, it is urgent to improve scientific knowledge of their actions in this area.

This call for projects therefore aims to highlight the role of global philanthropy and the complementary function that philanthropic institutions play in the creation, structuring and distribution of one of the public goods on which their action is exercised, namely education. Education is understood here in the broad sense, from primary and secondary education to higher education and continuing education, and taking into account the various forms of knowledge transmission (face-to-face / distance).

The projects may address any or all the questions relating to the theme, including but not limited to issues of an ethical (equity, responsibility, neutrality), (geo)political, economic, cultural or geographic nature. By favoring a multidisciplinary approach in the social sciences, the projects submitted may in particular draw on various fields and scales of analysis (global approach to the phenomenon, philanthropy in one or more countries of the Global South, philanthropy in the North, among others) and highlight new observable trends. For example, it should be noted that university education is attracting more and more financial support, both from individuals, companies, and foundations, on a global scale, or that the development of online education and digital teaching platforms brings new perspectives and highlights renewed issues for private funds. 

Information

Two projects will be selected by theme.

Please note, projects and researchers already benefitting from the support of the FMSH cannot apply for this call. Projects selected in previous years cannot again benefit from this support.

Ecological Transition and Social Justic

The current environmental crisis represents an unprecedented challenge and calls for major changes in all political, economic, and social behaviors, both individual and collective. Despite the social and political awareness of the need and urgency for a transition, and despite advances in research and technology on sustainability, the expected results are long overdue. This is partly due to the fact that there is not a sufficiently detailed and operational understanding of how transitions of this magnitude can be carried out. It is also due to the absence of an overall project which engages citizens to act collectively in favor of sustainability for the profound transformation of society and behavior.

The environmental transition, which implies the invention of new operating models to support and complement technical developments, then only seems possible if it is fair and perceived as such. The relationship between environmental issues and social justice challenges, raised by the Brundtland Commission 30 years ago, deserves to be put back at the center of discussions on sustainability and transition.

This call is intended for projects which, from a transdisciplinary, open and operational perspective, examine in a theoretical and/or practical manner how to ensure a legitimate and socially just environmental transition. Proposals focused on the methodological challenges of the integration of these social and environmental issues, in that they encourage better articulation of their respective sciences (social and environmental), are also welcome.

This call is being carried out in partnership with the University of Paris Est Créteil and its School of Socio-Environmental Studies of Greater Paris.

Information

Two projects will be selected by theme.

Please note, projects and researchers already benefitting from the support of the FMSH cannot apply for this call. Projects selected in previous years cannot again benefit from this support.

Eligibility criteria

A specific scientific committee will analyse and proceed to a selection of applications regarding the following criteria:

  • The collaborative dimension, with small team of 3 to 6 person (among which the project coordinator is a statutory member of a research or higher education French or based in France institution; the others members can be doctoral student, post-doctoral or researcher without affiliation), recently formed around one of the two themes in question and likely to constitute larger research network.
  • The originality of the research question and the approach with a special attention to interdisciplinary and international projects.

Financial and practical details

  • The project is finance for two consecutive years by a total of €20 000 (€10 000 each year);
  • The support concern the different expenses link to the project activities (travel, accommodation, restoration, events logistic expenses…), except wages and personnel costs;
  • A contract will be drawn up between the FMSH and the institution of the project coordinator.

Application procedure

Application form content:

  • A detail description of the project (10 pages max) including the problematic, the methodology and the project objectives;
  • A detail and up-to-date Curriculum vitae of the coordinator and team members;
  • A bibliography linked to the project;
  • An estimated budget and a precise calendar (beginning of the project expected January 2021).

Applicants will be required to submit an online application form.

Incomplete application forms or applications that do not match the above description will not be taken into account.

Recipient obligations

A progress report must be submitted at the end of the first year. The teams also commit to provide a final report, which may be published as a Working Paper, an article, or a book;

Regarding communication:

  • The FMSH logo must be on all communication documents
  • The financial support of the FMSH must be stipulated in every oral or written communication (programmes, posters, documents for the participants, articles).

Call deadline and calendar

Applicants are invited to submit their projetcts by midnight on 29 May 2020.

The results will be communicated to the candidates by mid-July 2020 (depending on the evolution of the current public health crisis and confinement). 

For any any information regarding this call for projects, contact the email address projets-rp@msh-paris.fr or call +33 (0) 1 40 48 65 39 (after the confinement period). 

Places

  • 54, boulevard Raspail
    Paris, France (75)

Date(s)

  • Friday, May 29, 2020

Keywords

  • digital, échange, interaction, bibliothèque numérique,éducation, humanitaire, philanthropie, philanthropique, changement climatique, environnement, justice écologique, justice sociale

Contact(s)

  • Gilles Desfeux
    courriel : communication [at] msh-paris [dot] fr

Reference Urls

Information source

  • Gilles Desfeux
    courriel : communication [at] msh-paris [dot] fr

To cite this announcement

« Scientific and material support to research projects FMSH, 2020 », Call for papers, Calenda, Published on Friday, April 10, 2020, https://calenda.org/772071

Archive this announcement

  • Google Agenda
  • iCal