Calenda - The calendar for arts, humanities and social sciences

Reclaim: Narratives of African Women Artists

« Reclaim » : récits d’artistes femmes africaines

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Published on Friday, July 24, 2020 by Anastasia Giardinelli

Summary

Ce colloque se tiendra dans le cadre d’un partenariat avec la Saison Africa2020, une manifestation panafricaine et pluridisciplinaire qui aura lieu en France de décembre 2020 à la mi-juillet 2021. À travers Africa2020, la commissaire générale de cette Saison, N’Goné Fall, nous invite à observer et à comprendre le monde du point de vue africain. Dans cette perspective, l’association AWARE : Archives of Women Artists, Research and Exhibitions, dont la mission est d’accroître la représentation des artistes femmes du XXe siècle, fait appel à l’expertise d’universitaires, d’artistes et de commissaires d’exposition venu·e·s d’Afrique et du monde entier afin d’aborder la question de la visibilité des artistes femmes en Afrique.

This symposium is part of a wider collaboration with the Africa 2020 Season, a pan-African and multidisciplinary project taking place in France from December 2020 to mid-July 2021. Africa 2020 is an invitation, by N’Goné Fall, General Commissioner of the Season, to look at and understand the world from an African perspective. In this context, the AWARE association: Archives of Women Artists, Research and Exhibitions whose goal is to improve the exposure of 20th century women artists, sought the expertise of scholars, artists and curators from Africa and around the world to raise the issue of the visibility of women artists in Africa.

Announcement

Argumentaire

Cet événement a pour but de réunir des chercheur·se·s d’horizons variés afin de mettre en avant la recherche consacrée aux artistes femmes africaines et d’intégrer celles-ci aux récits fondateurs de l’histoire de l’art. Ces dernières décennies, bien que l’Europe et les États-Unis aient montré une volonté de produire des histoires de l’art mondiales, celles-ci ne laissent que peu de place à la participation de spécialistes venu·e·s d’autres pays, notamment celles et ceux du continent africain. En parallèle de ces initiatives, nous remarquons une augmentation inédite du nombre de recherches et d’écrits sur l’art africain moderne et contemporain, ainsi que l’apparition, ces dernières années, d’importantes monographies sur des artistes, collectifs et mouvements de divers pays. Pourtant, ces publications n’incluent que très peu de femmes, alorsmême que celles-ci jouent un rôle crucial dans la construction de ces histoires. Ce colloque proposera une plateforme critique qui permettra aux spécialistes établi·e·s et émergent·e·s non seulement d’évaluer et de réexaminer les histoires existantes et les archives, mais aussi d’en mettre à jour de nouvelles qui rendent compte de l’importance de la création artistique féminine d’hier et d’aujourd’hui. Les problématiques directrices de ce colloque sont les suivantes : Comment l’histoire de l’art moderne et contemporain a-t-elle été écrite en Afrique ? Quelles histoires, techniques, identités ou quels genres avons-nous oublié ou négligé ? Quels nouveaux récits devons-nous prendre en compte si nous voulons écrire des histoires de l’art plus complètes à l’avenir ?

Les interventions proposées pourront examiner les quatre axes suivants, dont l’objectif est de créer un cadre de réflexion autour de la thématique des récits :

  • Récits oubliés : qui sont les femmes dont nous risquons d’oublier les histoires ? Comment combler ce manque ?

  • Récits de femmes : qu’est-ce qu’être une « artiste femme » ? Comment les notions de « féminité » et de « condition féminine » façonnent-elles ce qui est accepté, archivé ou compris dans la formation des récits d’histoire de l’art ?

  • Récits techniques : existe-t-il des liens entre le genre et les techniques employées ? Comment la politique des matériaux et des techniques a-t-elle influencé la formation des discours sur les femmes dans le domaine des arts ? Comment remettre en question et déconstruire ces derniers ?

  • Récits institutionnels : quel rôle les institutions ont-elles joué dans la sous- représentation durable des femmes dans l’art ? Quelle responsabilité les institutions doivent-elles assumer à l’avenir dans la création de systèmes des représentation plus équitables ? Quels modèles institutionnels alternatifs seraient plus inclusifs ?

Les communications auront une durée de 20 minutes et serons illustrées d’une présentation de diapositives. Elles feront l’objet d’une captation audiovisuelle et seront susceptibles d’être publiées, pour certaines, sous forme d’articles dans une publication dédiée ou sur le site Internet d’AWARE.

Propositions de communications

Les propositions de communications sont à adresser à : aware.africa2020@gmail.com

avant le 15 octobre 2020

sous forme d’un résumé (avec un titre) d’une page environ (2000 signes maximum) accompagné de 4-8 images et d’un Curriculum Vitae, le tout en français ou en anglais et sous forme pdf. L’acceptation des propositions sera notifiée au plus tard le 30 novembre 2020.

Les prises de parole pourront se faire en français ou anglais.

Comité scientifique et organisation

Saison Africa2020 : N’Goné Fall, commissaire générale d’Africa2020

AWARE : Archives of Women Artists, Research and Exhibitions :

  • Camille Morineau, co-fondatrice et directrice de AWARE
  • Anaïs Roesch, chargée du développement international
  • Matylda Taszycka, responsable programmes scientifiques

Personnalités extérieures :

  • Eva Barois De Caevel, commissaire d’expositions indépendante ;
  • Nadira Laggoune, directrice du musée national public d’Art moderne et contemporain d’Alger 
  • Peju Layiwola, artiste, fondatrice de la Women and Youth Art Foundation et Vice Présidente de l’Arts Council of the African Studies Association 
  • Nkule Mabaso, commissaire d’expositions indépendante
  • Nontobeko Ntombela, commissaire d’expositions indépendante et professeure à la Wits School of Arts 
  • Karen Milbourne, conservatrice en chef, National Museum of African Art, Smithsonian Institution 
  • Chika Okeke-Agulu, professeur d’histoire de l’art, département d’art et d’archéologie / département des études africaines-américaines, Princeton University 
  • Senam Okudzeto, artiste et éducatrice, fondatrice de l’ONG ghanéenne Art in Social Structures 
  • Fatou Sarr Sow, sociologue, directrice du Gender and Family Institute of the Cheikh Anta Diop University à Dakar 
  • Rachida Triki, professeure d’histoire de l’art et d’esthétique, Université de Tunis

Presentation

This symposium intends to bring together researchers from various horizons in order to shed light on the research on African women artists and to bring African perspectives to the foundational narratives of art history. The past few decades have seen concerted drive in Europe and the United States to produce global art histories, with little participation by scholars from other parts of the world, especially Africa. Alongside this initiative is an unprecedented growth in research and writing on modern and contemporary African art. Major monographs on individual artists, groups and national art movements have appeared in recent years. Yet, only very few women artists have featured in these publications, despite that they played important roles in the making of these histories. This symposium offers a critical platform for established and emerging scholars to evaluate and re-examine existing histories and archives as well as recover new ones to more fully account for the significance of work by African women artists past and present. Among the guiding questions for this symposium are: How have modern and contemporary art history in Africa been written? Which histories, media, identities, genders have been forgotten and which have been overlooked? Which new narratives do we need for the writing of more comprehensive future art histories?

The proposed interventions can explore the following four axes destined to create a framework of reflection around the theme of narratives:

  • Lost narratives: Who are the women whose stories we are at risk of losing? How do we fill this gap?

  • Narratives of Womanhood: What does it mean to be a “woman artist”? How do notions of “the feminine” or “womanhood” shape what is accepted, recorded, or understood in the formation of art historical narratives?

  • Narratives of media: What are the relationships between gender and medium? How have the politics of materials and techniques played formative roles in the shaping discourses about women in the arts? How might we challenge or undermine these?

  • Institutional narratives: What role have institutions played in entrenching the underrepresentation of women in the arts? What responsibility should institutions assume in creating more equitable systems of representation moving forward? What are alternative institutional models that are more inclusive?

Presentations will last 20 minutes and will be illustrated with slide presentations. They will be filmed and recorded, and some of them may eventually be published as articles in a publication dedicated to the event or on AWARE’s website.

Paper Proposals

The proposals are to be sent in PDF format to aware.africa2020@gmail.com

before 15 October 2020

and must include an abstract (in French or English) of approximately one page (maximum 2,000 characters), a title, 4 to 8 images, and a Curriculum Vitae.

Accepted proposals will be communicated by 30 November 2020

Presentations can be in French or English.

Scientific and Organising Committee

Africa2020 Season

  • N’Goné Fall, General Commissioner of Africa2020

AWARE

Archives of Women Artists, Research and Exhibitions

  • Camille Morineau, Co-founder and Director of AWARE
  • Anaïs Roesch, International Program Manager
  • Matylda Taszycka, Head of Research Programmes

External Members:

  • Eva Barois De Caevel, Independent Curator
  • Nadira Laggoune, Director of the Musée National Public d’Art Moderne et Contemporain of Alger;
  • Peju Layiwola, Artist, Founder of the Women and Youth Art Foundation and Vice President of the Arts Council of the African Studies Association
  • Nkule Mabaso, independent curator
  • Nontobeko Ntombela, Independent Curator and Professor at the Wits School of Arts; Karen Milbourne, Senior Curator, National Museum of African Art, Smithsonian Institution
  • Chika Okeke-Agulu, Professor of Art History, Department of Art & Archaeology / Department of African American Studies, Princeton University
  • Senam Okudzeto, Artist and Educator, Founder of the Ghanaian NGO Art in Social Structures
  • Fatou Sarr Sow, Sociologist, Director of the Gender and Family Institute of the Cheikh Anta Diop University in Dakar
  • Rachida Triki, Professor of Art History and Aesthetics, Tunis University

Date(s)

  • Thursday, October 15, 2020

Keywords

  • Artistes, femmes, africaines, Afrique, Artists, Women, African, Africa, Africa2020, AWARE

Contact(s)

  • AWARE (Archives of Women Artists: Research and Exhibition)
    courriel : aware [dot] africa2020 [at] gmail [dot] com

Information source

  • (Archives of Women Artists : Research and Exhibitions) AWARE
    courriel : aware [dot] africa2020 [at] gmail [dot] com

To cite this announcement

« Reclaim: Narratives of African Women Artists », Call for papers, Calenda, Published on Friday, July 24, 2020, https://calenda.org/792686

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