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  • Paris

    Study days - Language

    Christianity, language contact, language change

    The present workshop addresses questions of language contact and language change, as well as language standardization in the Christian context both in Europe and in the New World (Americas, Africa) through a study of diachronic and synchronic corpora. Special attention is paid, on the one hand, to the role of translation as a sight of language contact, and on the other hand, to register variation as an indicator of differential propagation of innovations appeared in Christian context.

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  • Geneva

    Call for papers - Ethnology, anthropology

    Contemporary Religious Movements: From Africa to the Americas and Back

    The transatlantic movement of beliefs and of religious practices dates back to the earliest days of the “discovery” of the Americas. Since then, there have been over five hundred years of exchange between the two sides of the Atlantic. In many cases, religious movements brought to the New World by European and African migrants were among those persecuted by the hegemonic religious institutions as heretic or pagan. Sometimes, the crossing to the New World has brought about transformation of old belief systems, leading to the creation of so- called “syncretistic” movements, such as Haitian Voodoo, Rastafarianism, Candomblé, etc. To these, we might add the Pentecostal wave, which in recent decades has been sweeping across both Latin America and Sub-Saharan Africa, transforming the religious landscapes.

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  • Nairobi

    Call for papers - Religion

    Religious mobility in East Africa and Latin America

    Depuis les années 1970, la mobilité religieuse – transit, braconnage, « bris-collage » religieux – est au cœur des débats sociologiques. Pourtant, elle apparaît le plus souvent comme un argument explicatif des phénomènes de syncrétismes et d’hybridations religieuses, de « privatisation », d’« individualisation » et de « subjectivation » du religieux. Les pratiques religieuses s’inscrivent dans l’ensemble des pratiques sociales et cet enchâssement socioreligieux agit sur le comportement mobile du pratiquant. À partir de contributions issues des différentes recherches en sciences humaines en Afrique de l’Est et en Amérique latine ce colloque se propose d’étudier les thèmes suivants : la mobilité religieuse et les affiliations multiples ; les facteurs qui déterminent les adhésions religieuses et la participation aux services religieux ; pentecôtisme, néotraditionnalisme et les nouveaux mouvements religieux ; les influences inter-religieuses ou œcuménique sur les pratiques des individus et des institutions.

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  • Aix-en-Provence

    Study days - Ethnology, anthropology

    Explorer les liens matériels et subtils entre tourisme et religion

    Dernière séance du séminaire annuel de l'IDEMEC, « Le tourisme comme objet ethnologique ? ». L'accolade entre les termes tourisme et religieux peut apparaître paradoxale car le premier terme évoque le loisir, la légèreté, la détente, tandis que le second fait penser au devoir, à la gravité et à la transcendance. Pourtant, la réalité du terrain oblige l’ethnologue à prendre la question de l’interaction de ces deux sphères en compte. De nombreux évènements religieux de groupe, tels les pèlerinages ou les processions, sont doublés de tourisme, soit que les touristes observent le rituel, soit qu’ils y participent de plus près. D’autre part, nombre de ces rassemblements religieux sont désormais pris dans des organisations de type touristique. Par le biais de quatre interventions, nous exposerons et interrogerons des situations de tourisme religieux, ou de religions en prise avec le tourisme.

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