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  • Ariano Irpino

    Conference, symposium - Early modern

    The historiography of the Norman worlds (17th-21st centuries)

    Construction, influence, evolution

    The gathering organised at Ariano Irpino will examine in particular the historiographical constructions developed since the 17th century by looking at the place of the "Normans" in the "national story" of each country. It will also evaluate their influence on our knowledge of the history of the Norman worlds. What axioms have influenced the historiographical debates? Beyond their identification and classification, it is also important to understand their genealogy, their implications, their pervasiveness, their rejection and their deconstruction. The colloquium will also look to explore the orientation of a history of the Norman worlds developed from questions that go beyond national boundaries, schools and academic traditions.

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  • Cagliari

    Call for papers - Religion

    Hagnos, Miasma, Katharsis. The journey between the categories of purity and impurity in the imagination of the ancient world

    Dans le monde ancien, l’exigence d’accomplir des actes de purification, liés au besoin d’expier une faute ou d’accompagner un changement de statut, est perçue comme capitale dans beaucoup de circonstances. Les mots miasma et catharsis utilisés pour désigner respectivement la souillure et la purification, englobent de fait une dimension beaucoup plus articulée, qui se situe entre les sphères de compétence du pur et de l’impur. Les occasions qui prescrivaient le recours à des rites de purification étaient en rapport avec des phases liminaires de la vie, telle la naissance, la mort, mais aussi le mariage, ou encore avec les festivités religieuses. La mort était par exemple considérée l’une des principales sources de souillure. Le miasma qui l’accompagnait pouvait contaminer les dieux et les hommes, les vivants et les morts. Tous devaient alors indifféremment se soumettre aux rituels de purification. Les divinités elles-mêmes n’hésitaient pas à prendre les distances des individus contaminés, comme Artémis, lorsqu’elle abandonne son favori, Hippolyte, à son destin.

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