AccueilModeling cultures: the concept of power through material, artistic and musical inheritance throughout history

AccueilModeling cultures: the concept of power through material, artistic and musical inheritance throughout history

Modelant cultures: el concepte de poder a través de l’herència material, artística i musical al llarg de la història

Moldeando culturas: el concepto de poder a través de la herencia material, artística y musical a lo largo de la historia

Modeling cultures: the concept of power through material, artistic and musical inheritance throughout history

III Jornades d'Estudis Doctorals d'Art i de Musicologia

III Jornadas de Estudios Doctorales de Arte y de Musicología

III Conference on Doctoral Studies in Art and Musicology

*  *  *

Publié le jeudi 23 juin 2022

Résumé

La III edició de les Jornades d'Estudis Doctorals d'Art i de Musicologia té com a objectiu aportar una visió interdisciplinària dins l’àmbit de les Humanitats, amb la intenció de reflexionar sobre el concepte de poder com a mitjà de diferenciació i prestigi en tots elsseus nivells, en les diferents cultures i durant el transcurs de la història, a través de lacultura material, artística i musical.

Annonce

Argument

La III edició de les Jornades d'Estudis Doctorals d'Art i de Musicologia té com a objectiuaportar una visió interdisciplinària dins l’àmbit de les Humanitats, amb la intenció dereflexionar sobre el concepte de poder com a mitjà de diferenciació i prestigi en tots elsseus nivells, en les diferents cultures i durant el transcurs de la història, a través de lacultura material, artística i musical.

L’exercici del poder, tant personal com institucional, ha funcionat en totes les societatscom a base i motor en la creació i desenvolupament d’aquestes, utilitzant-se com a eina dediferenciació entre individus i col·lectius determinats. El poder, per tant, es crea a partir dela desigualtat i la jerarquia, elements presents en qualsevol cultura i que, per a poderexistir, necessiten ser expressats i reconeguts per tothom. D’aquesta manera, un factor clauper a la legitimació del poder és la seva codificació en fórmules concretes que, molt sovint,podem trobar materialitzades en representacions artístiques, simbologia, mitologia,urbanisme, arquitectura, música, festes, rituals

Així doncs, en les jornades d’enguany es vol aprofundir en l’anàlisi de casos concrets apartir de múltiples perspectives d’estudi, per a mostrar diversos tipus de fórmules queevidenciïn la diferenciació, l’autoritat i el prestigi, servint-nos com a eina per a conèixeramb més profunditat els mecanismes de funcionament de cada societat, des de l’Antiguitatfins als nostres dies.

Els eixos fonamentals que vertebren el discurs de les jornades són els següents, acompanyats amb suggeriments de possibles temàtiques:

La representació del poder: tècniques i discursos implícits en la creació artística per representar la jerarquia del poder.

  • La mitificació dels personatges a través de la seva representació idealitzada (des de La mort de Marat de David fins al merchandising de Jacint Verdaguer).
  • Referències als elements arrelats a l’imaginari del poder com a eina de legitimació de la nova figura del poder (des de Napoleó retratat com a Juli Cèsar fins a Isabel Díaz Ayuso fotografiada com a la Mare de Déu).
  • El poder arquitectònic: edificis destinats a l’exercici del poder o creats per les elits, tipologies urbanístiques, espais especialitzats…
  • La disputa del poder: propaganda política a través de l'art en conflictes bèl·lics.

La simbologia del poder: la vinculació de diferents símbols a un element de l’estructura de poder.

  • L’heràldica: escuts, banderes, lemes i altres elements associats al llinatge familiar i la seva legitimació.
  • Iconografia i rituals dels règims polítics com a eines d’imposició del poder entrela societat (des de Lluís XIV com el Sol al ballet de court fins a la simbologia dels règims totalitaris i democràtics).
  • El valor simbòlic dels elements naturals: animals, plantes, materials…

El poder dogmàtic, la mística i el món funerari

  • L’escenificació ritual i cerimonial del poder.
  • Les diferents formes de litúrgia musical com a legitimadores de les escissions del catolicisme.
  • Mitologia i dogmes.
  • L’arquitectura i l’edifici sagrat com a representació espacial del poder.
  • Iconografia religiosa i vestimenta del clergat.
  • Característiques i diferències de tipologies de sepultura entre col·lectius de classe desigual.
  • Tipologies de ritus funeraris (Tenen caràcter privatiu? Intervé un factoreconòmic? Etc.)
  • Característiques dels espais destinats a enterraments i culte als difunts.

Objectius

  • Reflexionar sobre què és el poder; com i qui l’exerceix.
  • Identificar en una obra artística o producte cultural la influència de poder exercida per alguna figura externa.
  • Reconèixer els mecanismes de representació del poder i reflexionar sobre la seva implicació.
  • Identificar i analitzar l’associació entre forma i idea que crea els símbols culturals del poder.
  • Entendre el funcionament del sistema simbòlic en la societat i com aquests símbols, com a construccions socials que són, són permutables i apropiables.
  • Veure l’art i la cultura com a portador de contingut ideològic, polític i social.- Entendre i conscienciar del pes i funció de la cultura en la legitimació del sistema ide les seves jerarquies sociopolítiques.

A qui va dirigit

Estudiants doctorals involucrats en estudis de diferents especialitats d’Humanitats com Història de l’Art, Musicologia, Arqueologia, Història, Antropologia, Literatura i altres disciplines que plantegin temes d’anàlisi concrets en vinculació a la temàtica expressada en aquesta proposta.

Enviament de propostes

Les propostes de comunicació han d’enviar-se en format de resum d’entre 250 i 350 paraules. En cas de ser acceptat, el ponent haurà de desenvolupar la seva comunicació oralen un màxim de 20 minuts, més 10 de preguntes i debat sobre la seva exposició.

Les comunicacions tindran lloc els dies 15 i 16 de desembre de 2022 a la facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat Autònoma de Barcelona, amb la possibilitat de participar presencialmente o en línia.

Les propostes han d’incloure:

  • Un títol
  • El nom, dades de contacte i afiliació institucional del ponent
  • A quina línia temàtica de les propostes s’adscriu
  • El cos del resum d’entre 250 i 350 paraules
  • Entre 3 i 5 paraules clau que defineixin el tema proposat
  • Un breu currículum del ponent (màx. 200 paraules)

Els ponents tindran, posteriorment, la possibilitat d’enviar el contingut de la seva ponència redactat en format d’article per a la seva publicació en el llibre d’actes de les jornades.

Les propostes han d’enviar-se a l’adreça de correu electrònic doctorands.artimusicologia.uab@gmail.com abans del tancament de recepció de resums

el dia 16 de setembre de 2022.

La decisió del comitè sobre l’acceptació de propostes escomunicarà als interessats a partir del 3 d’octubre de 2022.

Els resultats podran ser: acceptada; acceptada provisional (inclourà un comentari amb millores a fer); no acceptada. Es faran, als interessants que ho demanin abans de la celebració de les jornades, certificatsd’assistència. A tots els ponents se'ls lliurarà un certificat de participació per defecte.

Comitè científic

  • José Miguel Pérez Aparicio (doctoral researcher and assistant teacher, UAB – Ministry of Universities)
  • Marta Huete Casanovas (doctoral student, UAB)
  • Noa Font Agraz (doctoral student, UAB)
  • Geydy Rodríguez Wood (doctoral student, UAB)
  • Paula Buades Morales (doctoral student, UAB)
  • Mireia Vilà Ruiz (doctoral student, UAB)

Coordinació

  • José Miguel Pérez Aparicio (doctoral researcher and assistant teacher, UAB – Ministry of Universities)
  • Marta Huete Casanovas (doctoral student, UAB)

Lieux

  • Universitat Autònoma de Barcelona
    Barcelone, Espagne

Format de l'événement

Événement hybride sur site et en ligne


Dates

  • vendredi 16 septembre 2022

Mots-clés

  • representación, poder, cultura, arte, música

Contacts

  • José Miguel Pérez Aparicio
    courriel : JoseMiguel [dot] Perez [at] uab [dot] cat

Source de l'information

  • José Miguel Pérez Aparicio
    courriel : JoseMiguel [dot] Perez [at] uab [dot] cat

Licence

CC0-1.0 Cette annonce est mise à disposition selon les termes de la Creative Commons CC0 1.0 Universel.

Pour citer cette annonce

« Modeling cultures: the concept of power through material, artistic and musical inheritance throughout history », Appel à contribution, Calenda, Publié le jeudi 23 juin 2022, https://doi.org/10.58079/195t

Archiver cette annonce

  • Google Agenda
  • iCal
Rechercher dans OpenEdition Search

Vous allez être redirigé vers OpenEdition Search