HomeCinematerialisms: New Materialist Approaches to the Audiovisual (Cinema, Medias, Digital Arts)

HomeCinematerialisms: New Materialist Approaches to the Audiovisual (Cinema, Medias, Digital Arts)

Cinematerialisms: New Materialist Approaches to the Audiovisual (Cinema, Medias, Digital Arts)

Cinématérialismes : nouvelles approches matérialistes de l’audiovisuel (cinéma, médias, arts numériques)

*  *  *

Published on Tuesday, October 04, 2022

Abstract

L’idée d’un cinéma matérialiste a souvent été comprise de deux manières différentes voire opposées. D’une part, elle renvoie aux matérialismes historiques hérités du marxisme (cinémas soviétiques des années 1920-1930, films militants des années 1970, etc.). D’autre part, la notion renvoie aux pratiques se concentrant sur l’exploration de la spécificité du médium, attachées aux caractéristiques techniques, concrètes des images et du son. Ce colloque international veut interroger les reconfigurations contemporaines de la notion de matérialisme dans le cadre des études des arts et cultures audiovisuelles.

Announcement

Cinematerialisms: New Materialist Approaches to the Audiovisual (Cinema, Media, Digital Arts)

Conference Program

October, 20, 2022

Day 1: Historical Approaches: Materialist Reevaluations

9:00: Welcome

9:15: Conference opening

9:30: Panel 1 (in French and English)“The 1920s: Archeologies of the Cinematic Medium”

Moderator: Enrico Camporesi

  • Pierre-Jacques Pernuit (Université Paris 1 – Panthéon-Sorbonne, HICSA) « Media-archéologie d’un débordement : les enjeux discursifs et matériologiques du cinéma pur dans le vis-à-vis de ‘l’art de la Mobile Color’ »
  • Lutz Robbers (Jade University Oldenburg) “Material für Gestaltung: Architectural Images as Operative Matter”

11:15: Panel 2 (in French) “Anthropologies of Film Reception and Exhibition”

Moderator: Marie Frappat

  • Enrico Gheller (University of Udine, LASLAR) « Éléments pour une histoire photographique de la critique de cinéma. La photothèque d’Ugo Casiraghi »
  • Caroline Damiens (Université Paris Nanterre, HAR) « Sur les traces des projectionnistes ambulants : pour une anthropologie du spectacle cinématographique à partir de la Sibérie soviétique »

14:30: Panel 3 (in English)“Theories and Praxis of Processual Film”

Moderator: Charlie Hewison

  • Deniz Johns (Institute for the Contemporary Arts, Lancaster University)“Splinter in Your Eye: Structural/Materialist Films”
  • Alexandra Moralesova (Film and TV School of the Academy of Performing Arts, Prague) “The Gesture of Filmmaking in Contemporary Experimental Film Practices as a Possibility to Unveil the Object of Film”

16:15: Panel 4 (in French and in English) “Critical Reevaluations”

Moderator: Garance Fromont

  • Valentine Auvinet and Fanny Cardin (Université Paris Cité, CERILAC) « Esquisses pour une approche matérialiste de l’œuvre de Chantal Akerman »
  • Piper Marshall (Columbia University) “Who Speaks: Ericka Beckman’s New Talking”

October, 21, 2022

Day 2: The Raw Materials of Film

9:30: Panel 5 (in French and in English) « On Duration »

Moderator: Éline Grignard

  • Max Bowens (Harvard University)“Land x Labor: Duration and the Infinite Camera”
  • Caroline Guigay (Université Paris 8 - Vincennes, ESTCA) « Penser l’accélération sociale du temps dans le cinéma : comment des approches matérialistes peuvent-elles aider à comprendre la durée des œuvres ? »

11:15: Panel 6 (in French) “The Spirit and the Intangible: At the Limits of Materialism”

Moderator : Rémi Lauvin

  • Éric Thouvenel (Université Paris Nanterre, HAR) « Matérialités invisibles et intangibles : traitements figuratifs du syndrome d’électro-hypersensibilité »
  • Virgilio Mortari (Université Lumière - Lyon 2, IRCAV) « L’altération de la matière-film dans Le Tempestaire de Jean Epstein comme traduction esthétique de sa théorie du rapport esprit/matière »

14:30: Panel 7 (in English) “Subterranean Ecologies of Visual and Aural Materials” Moderator: C.E. Harris

  • Chiara Salari (Université Paris Cité, LARCA), “Ecocritical Materialism (Blade Runner & True Detective)”
  • Emilija Talijan (St. John’s College, Oxford University)“‘Rendering’: The Material Politics of Foley”

16:15: Panel 8 (in English) “Cinema in the Age of ‘Fossil Capitalism’”Moderator: Aymeric Pantet

  • Giacomo Tagliani (University of Palermo), “Material Modernity. Matter and Structures in Italian Postwar Cinema”
  • Miguel Errazu (Universidad Autónoma de Madrid), “Misfortunes of Materialism: Gumucio Dagron’s Super 8 Film Workshops in Bolivia and Nicaragua (1978-1981)”
  • Alberto Berzosa (Instituto de Historia - Consejo Superior de Investigaciones Científicas) “Super 8 Materiality and Fossil Economy”

20:30: Film screenings at the Luminor Cinema (in partnership with Light Cone)

October, 22, 2022

Day 3: Capturing, Overflowing, Recycling: Materials in Flux

9:30: Panel 9 (in French and in English), “Materialisms of Algorithms and Big Data”

Moderator: Laurence Allard

  • Leo Hansson Nilson (Stockholm University) “Machinic Materialism and the Theory of the Algorimage”
  • Jean-Baptiste Ghins (Université Catholique de Louvain) « Théorie critique et big data»

11:15: Panel 10 (in French) “Short-Circuiting the Medium”

Moderator: Barnabé Sauvage

  • Corentin Lê (Université Paris 3 - Sorbonne-Nouvelle, IRCAV) « Hydrodynamique du montage numérique »
  • Benjamin Léon (CEAC/LIRA) « Re(penser) le dispositif avec Vilém Flusser »

14:30: Panel 11 (in English) “Dust: The Ecological Aesthetics of a Residue”

Moderator: Martine Beugnet

  • Elio Della Noce (Aix-Marseille Université, LESA) « Poussières de surface : ontologie du dépôt dans la pratique contemporaine du film photochimique »
  • Gabriel Bortzmeyer (ESTCA) « La poussière à la lisière de la matière »

16:15: Panel 12 (in French) “New Materialisms: Territory, Technique, Ecology”

Moderator: Fanny Cardin

  • Caroline Zéau (Université Paris Cité, CERILAC) & Benoît Turquety (Université de Lausanne) « Cinéma, pirogues, et nouveaux matérialismes (partir avec Sylvain L’Espérance) »

19:30: Screening and Performance at the Bétonsalon Center for Art & Research

  • Bernd Behr (Camberwell College of Arts, University of the Arts, London / School of Arts and Humanities, Royal College of Art) “Soft Ground, Hard Light”

Scientific Advisory Board

  • François Albera (Université de Lausanne, TECHNÈS)
  • Martine Beugnet (Université Paris Cité, LARCA)
  • Maxime Cervulle (Université Paris 8 - Vincennes-Saint-Denis, CEMTI)
  • Marie Frappat (Université Paris Cité, CERILAC)
  • Kira Kitsopanidou (Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3, IRCAV)
  • Sébastien Layerle (Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3, IRCAV)
  • Aymeric Pantet (Université Paris Cité, CERILAC)
  • Antonio Somaini (Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3, LIRA)

Conference Organization Committee

The GERMAINE doctoral research group (Université Paris Cité, CERILAC & LARCA):

  • Fanny Cardin
  • Garance Fromont
  • E. Harris
  • Charlie Hewison
  • Rémi Lauvin
  • Anastasia Rostan
  • Barnabé Sauvage

The Conference Organization Committee would like to thank the following for their participation and support:

CERILAC (axe EMOI), Université Paris Cité LARCA, Université Paris Cité

LIRA, Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3 ; The University of Chicago Center in Paris Light Cone

Practical information

Thursday morning (9:00am): University of Chicago Center in Paris From Thursday at 14:30 onward: All panels will take place in the Amphithéâtre Turing

Addresses : Amphithéâtre TuringUniversité Paris Cité, Grands Moulins campus Building : Sophie Germain, Place Aurélie Nemours - Paris 13e

University of Chicago Center in Paris, 6 rue Thomas Mann - Paris 13e

Cinéma Luminor20 rue du Temple - Paris 4e

Bétonsalon - Center for Art and Research Université Paris Cité, Grands Moulins campus Building : Halle aux Farines (ground floor), 9 esplanade Pierre Vidal-Naquet - Paris 13e

In order to attend the conference via Zoom, please contact: cinematerialismes2022@gmail.com

Contact

cinematerialismes2022@gmail.com

Places

  • Paris, France (75013)

Event attendance modalities

Hybrid event (on site and online)


Date(s)

  • Thursday, October 20, 2022
  • Friday, October 21, 2022
  • Saturday, October 22, 2022

Keywords

  • cinéma, matérialisme, matériologie, archéologie des médias, théorie et critique, philosophie

Contact(s)

  • Colloque international Cinématérialismes Comité d'organisation
    courriel : cinematerialismes2022 [at] gmail [dot] com

Information source

  • C.E. Harris
    courriel : cinematerialismes2022 [at] gmail [dot] com

License

CC0-1.0 This announcement is licensed under the terms of Creative Commons CC0 1.0 Universal.

To cite this announcement

« Cinematerialisms: New Materialist Approaches to the Audiovisual (Cinema, Medias, Digital Arts) », Conference, symposium, Calenda, Published on Tuesday, October 04, 2022, https://doi.org/10.58079/19m8

Archive this announcement

  • Google Agenda
  • iCal
Search OpenEdition Search

You will be redirected to OpenEdition Search