HomeMemory gaps: Tracks and Cracks

Calenda - The calendar for arts, humanities and social sciences

Memory gaps: Tracks and Cracks

Trous de mémoire - Traces et fissures

*  *  *

Published on Thursday, February 23, 2023

Abstract

Nous proposons d’examiner la manière dont les arts (théâtre, cinéma, littérature, peinture, sculpture et musique) (re)dessinent, (re)tracent et (re)déploient les toiles et les partitions mémorielles individuelles, familiales et collectives à partir des traces, des fissures, des failles, des interstices…

We would like to examine the way in which the arts (theatre, cinema, literature, painting, sculpture,music) draw, trace and unfold the canvases and scores of individual, familiar and collective memory, from traces, cracks, flaws, interstices, lapses, oblivion, loss of memory...

Announcement

Présentation

Le groupe de travail LES:TRACES (Laboratoire des Études sur : Trauma, Art, Commémoration, Engagement, Son) organisera à l’automne 2023 sa troisième rencontre qui sera consacrée au thème : Trous de mémoire : Traces et fissures (Arts, théâtre, cinéma, littérature et musique). 

Pour ce colloque international, qui aura lieu le 19 et 20 octobre 2023 à l'Université de Strasbourg, l’Institut Thématique et Interdisciplinaire CREAA lance un appel à communications.  

Nous proposons d’examiner la manière dont les arts (théâtre, cinéma, littérature, peinture, sculpture et musique) (re)dessinent, (re)tracent et (re)déploient les toiles et les partitions mémorielles individuelles, familiales et collectives à partir des traces, des fissures, des failles, des interstices, des lapsus, des oublis, des pertes de mémoires, des retours du refoulé, de « la mémoire de ce qu’on oublie », des zones d’ombre, des cryptes, des images et des paroles confisquées, de « la mémoire empêchée », « manipulée » ou « obligée », de « la mémoire blessée » (Ricœur), des « processus oublieux », des silences, des dénis, des angles morts, des fragments épars, des strates superposées et/ou hybridées, du pouvoir de la mémoire et du pouvoir sur la mémoire. Ce qui nous conduira aussi à réinterroger, dans une mise en regard, les formes de l’engagement et la culture et les formes de la commémoration – « la mémoire orthopédique, figée dans les commémorations stériles », la mémoire « vitrine ». Engagement et commémoration, deux mots clés du programme de recherche de LES:TRACES « Laboratoire des Études Sur : Trauma, Commémoration, Engagement, Sons ».

Modalités de contribution

Chaque intervenant disposera de 30 minutes de présentation, suivies d’un débat de 15 minutes. Les langues du colloque seront le français et l’anglais. La publication des actes est prévue. Les propositions de communications (titre, court résumé et bref CV) sont à envoyer à : Beat Föllmi, Université de Strasbourg, bfollmi@unistra.fr

avant le 1er mai 2023.

Comité scientifique

Isabelle Reck, Beat Föllmi

Directeur du CREAA

Alessandro Arbo

Le Centre de Recherche et d’Expérimentation sur l’Acte Artistique (CREAA) se propose de développer la connaissance de l’acte artistique d’une manière interdisciplinaire, en faisant appel à une confrontation des savoirs et des méthodologies propres aux sciences humaines, aux sciences sociales et aux sciences exactes.

Presentation

The research group LES:TRACES (Laboratory for studies on: trauma, art, commemoration, engagement,sound) organises in autumn 2023 its third conference with the following topic : Memory gaps : Tracks and Cracks (in arts, theatre, cinema, literature, and music).

We would like to examine the way in which the arts (theatre, cinema, literature, painting, sculpture,music) draw, trace and unfold the canvases and scores of individual, familiar and collective memory, from traces, cracks, flaws, interstices, lapses, oblivion, loss of memory, repression, from "the memory of what is forgotten", shadowy areas, crypts, confiscated images and words, prevented, manipulated or forced memory, from “wounded memory” (Ricoeur), forgetting processes, silences, denials, blind spots, scattered fragments, superimposed and/or hybridized strata, from the power of memory and the powerover memory. This will also lead us to re-examine, in a comparative perspective, the forms of commitment and the culture and forms of commemoration – "orthopaedic memory, frozen in sterile commemorations", the memory “on display”. Commitment and commemoration – two key words in the research programme of LES:TRACES (Laboratory for studies on: trauma, art, commemoration, engagement, sound).

Submission guidelines

For this International Conference (the 19 and 20 October 2023 at the University of Strasbourg), each speaker has 30 minutes of presentation, followed by a 15-minute discussion. The languages of the conference are French and English. The publication of the papers is planned.

Please send your proposal (title, short abstract and biography) to : Beat Föllmi, University of Strasbourg, bfollmi@unistra.fr  

at the latest by 1 May 2023.

Scientific committee

Isabelle Reck, Beat Föllmi

Director of CREAA

Alessandro Arbo

The Centre for Research and Experimentation on the Artistic Act (CREAA) aims to develop knowledge of the artistic act in interdisciplinary matter, by comparing the knowledge and methodologies of the humanities, social sciences and exact sciences.

Places

  • Strasbourg, France (67)

Date(s)

  • Monday, May 01, 2023

Keywords

  • trace, mémoire, fissure

Contact(s)

  • Beat Föllmi
    courriel : bfollmi [at] unistra [dot] fr

Reference Urls

Information source

  • Beat Föllmi
    courriel : bfollmi [at] unistra [dot] fr

License

CC0-1.0 This announcement is licensed under the terms of Creative Commons CC0 1.0 Universal.

To cite this announcement

« Memory gaps: Tracks and Cracks », Call for papers, Calenda, Published on Thursday, February 23, 2023, https://doi.org/10.58079/1aml

Archive this announcement

  • Google Agenda
  • iCal
Search OpenEdition Search

You will be redirected to OpenEdition Search