HomeColor

Calenda - The calendar for arts, humanities and social sciences

Color

La couleur

10th annual symposium of the International Medieval Society

Dixième symposium annuel de la Société internationale des médiévistes

*  *  *

Published on Tuesday, October 09, 2012

Summary

La Société internationale des médiévistes de Paris (IMS-Paris) sollicite l’envoi de communications et de thèmes de sessions complètes pour son colloque qui se tiendra du jeudi 27 au samedi 29 juin 2013 à Paris sur le thème de la couleur dans la France médiévale. Cet appel à communications est interdisciplinaire. Il concerne les approches de la couleur et de la lumière dans les sciences et les arts médiévaux. Il englobe aussi les analyses de l'économie et du lexique de la couleur, l'étude de sa symbolique et de ses significations, ainsi que les approches de la couleur en philosophie, théologie et musique (notation, ornement, utilisation des modes).
The International Medieval Society (IMS-Paris) is soliciting abstracts for individual papers and proposals for complete sessions for its symposium which will place in Paris, France, from Thursday 27 to Saturday 29 June 2013 on the theme of “Color" in medieval France.We welcome papers from all disciplines. In addition to approaches to color and light in medieval science and art, we invite analyses of the economics of color, the lexis of color, the symbolics and meaning(s) of color(s) in social history and literature, and color in philosophy, theology, and music (notation, embellishment, use of mode).

Announcement

La Société Internationale des Médiévistes de Paris (IMS-Paris) sollicite l’envoi de communications et de thèmes de sessions complètes pour son colloque de 2013 portant sur le thème de la Couleur dans la France médiévale.

Le Professeur Michel Pastoureau sera parmi les conférenciers d'honneur.

Argumentaire

Dès le début du Moyen Age, la couleur a joué un rôle important dans les arts visuels et les arts du spectacle, les lettres, la théologie, et les sciences. Elle a pu conditionner le mode d'existence des hommes leur rapport au monde.
 
Bien avant la distinction établie par Vasari entre colore et disegno, les artistes et les musiciens médiévaux ont reconnu le potentiel esthétique, sémantique et rhétorique de la couleur. D'un point de vue musical et rhétorique, le concept de couleur et la qualité d'ornatus renvoient tous deux à l'ornement. Ce dernier produit des techniques de notation musicale conçues comme visualisation de l'expérience auditive. Les signes auditifs tels que le symbolisme et la classification des modes liturgiques devaient être aisément reconnaissables par leurs auditeurs.

En tant que références culturelles, les couleurs, et les termes utilisés pour les décrire, font l'objet de variations sémantiques. Dans leur dimension matérielle de teintes et de pigments, les couleurs étaient un produit de commerce et servaient de marqueur social. L'exotisme et le prix de ces substances ont pu dénoter le luxe et le prestige, des pages pourpres des manuscrits précieux aux teintes de vêtements réglées par les lois somptuaires. Dans le système de classification médiévale, les couleurs pouvaient aussi être un moyen de stigmatiser et d'exclure, par leur association avec des groupes minoritaires spécifiques et des hiérarchies sociales. L'héraldique cristallise la sémiotisation de la couleur. Pourtant, la variabilité du codage des couleurs dans le roman médiéval et les arts visuels ainsi que d'une région à une autre manifeste les limites d'une compréhension trop systématique du symbolisme des couleurs.

Les réflexions sur la couleur en littérature, en philosophie et en théologie, soulignent sa dimension agentielle. La couleur n'est pas seulement un objet observable, elle recèle aussi une capacité événementielle. La théologie de la lumière, par l'accent subsidiaire qu'elle met sur la couleur, entre en relation avec la réintroduction de l'étude de l'optique dans l'Occident médiéval. Cela passe par les traductions latines d'ouvrages arabes eux-mêmes inspirés de traités antiques, et donne lieu au développement des théories de la perspective, de la lumière et de la couleur.

Cet appel à communications sur le thème de la couleur est interdisciplinaire. Il concerne les approches de la couleur et de la lumière dans les sciences et les arts médiévaux (en incluant les techniques de fabrication des couleurs, l'usage de l'argent, de l'or, du lapis-lazuli ou des pierres précieuses, l'emploi de la grisaille ou encore l'absence de couleur). Il englobe aussi les analyses de l'économie et du lexique de la couleur, l'étude de sa symbolique et de ses significations, ainsi que les approches de la couleur en philosophie, théologie et musique (notation, ornement, utilisation des modes).

Propositions

Merci d’adresser un résumé de 300 mots maximum (en français ou en anglais) pour une communication de 20 minutes à contact@ims-paris.org

au plus tard le 1er décembre 2012.

Veuillez inclure également vos coordonnées complètes, un CV, et une liste indicative du matériel audiovisuel nécessaire à votre communication.

Seront privilégiées les interventions qui concernent la France et le monde francophone au Moyen Age. Le processus de sélection des propositions est très compétitif et s'effectue en préservant l'anonymat des propositions. Le comité de sélection examinera les propositions et fera connaître sa réponse par courriel avant le 20 décembre 2012.

Les titres des communications retenues seront disponibles sur le site internet de l’IMS-Paris. Les auteurs dont les communications auront été sélectionnées prendront en charge leurs dépenses personnelles de voyage et leurs frais d’inscription au colloque (35 euros par personne, tarif réduit pour les étudiants, gratuit pour les membres de l’IMS-Paris).

L’IMS-Paris est une association interdisciplinaire et bilingue (français-anglais) créée pour favoriser les échanges entre les médiévistes qui effectuent des recherches, travaillent ou étudient en France. Pour plus d’informations sur l’IMS-Paris et le programme du symposium de l'an dernier, merci de consulter notre site internet: www.ims-paris.org

Comité de sélection - comité scientifique

Professors

  • Dr. Emma Campbell, University of Warwick, UK
  • Dr. Meredith Cohen, University of California, Los Angeles
  • Dr. Mary Franklin-Brown, University of Minnesota, Twin Cities
  • Dr. Julian Führer, Historisches Seminar der Universität Zürich ; Deutsches Historisches Institut, Paris
  • Dr. Anna Russakoff, American University of Paris

Research fellows

  • Dr. Raeleen Chai-Elsholz, Centre d'études médiévales anglaises, Paris IV
  • Dr. Irène Fabry-Tehranchi, Université de Paris III ; ENS 
  • Dr. Danielle Johnson, Wells College
  • Dr. Sarah Long, Katholieke Universiteit Leuven
  • Dr. Fanny Madeline, LAMOP, Paris I
  • Stephen J. Molvarec, n.SJ, University of Notre Dame

IMS-Paris Prix pour doctorants

La Société Internationale des Médiévistes propose un prix qui sera décerné pour la meilleure proposition de communication de la part d'un(e) doctorant(e).

Le dossier de candidature comprendra :

  • 1) la proposition de communication,
  • 2) une esquisse du projet de recherche actuel (thèse de doctorat),
  • 3) les noms et coordonnées de deux références universitaires.

Le lauréat sera choisi par le bureau de l'IMS-Paris et un comité de membres honoraires ; il en sera informé dès l’acceptation de sa proposition. Une prime de 150 euros pour défrayer une partie des coûts d’hébergement et de transport à Paris depuis la France (350 euros depuis l’étranger) lui sera versée lors du Symposium.

The International Medieval Society in Paris (IMS-Paris) is soliciting abstracts for individual papers and proposals for complete sessions for its 2013 symposium organized around the theme of “Color" in medieval France.

Presentation

From the beginning of the Middle Ages, color was as connected to the visual and performing arts as it was to letters, theology, science, the livelihoods of medieval people, and their way of relating to the world.

Long before Vasari’s famous distinction between colore and disegno, medieval artists and musicians had recognized the great aesthetic, semiotic, and rhetorical potential of color. From a musical and rhetorical standpoint, the concept of color and the quality of ornatus both signified embellishment. In many ways such embellishments resulted in devices in musical notation that were intended as visualizations of the aural experience. These visualizations were derived from the definition of categories distinguished by aural cues, such as the symbolism and classification of church modes, whose qualities of were meant to be readily recognized by listeners.

As cultural references, colors–and the terms that described them–were subject to variations in meaning. In their material form of colorings and pigments, they were a commodity and a social signifier. The exoticism of these valuable substances could denote luxury and prestige down through the Middle Ages, from the purple pages of precious manuscripts to the dyes of clothing regulated by sumptuary laws. Yet color could also stigmatize or exclude, for medieval people classified, categorized, and imparted meaning by associating certain colors with specific minority groups and social hierarchies. This 'semiotizing' activity was crystallized in heraldry. Nevertheless, categories were not consistently mapped to colors. The variability of 'color coding' in medieval romance, the visual arts, or from one region to the next tests the limits of schematic, rigid views of color symbolism.
    
Meditations on color in literature, as in philosophy and theology, point to the agency of color, so that color is not solely a thing seen, but a potential to make things happen. The theology of light, through its attendant emphasis on color, intersected with the later reintroduction of the study of optics into the West via Latin translations of Arabic works that built upon ancient authors, giving rise to the development of theories of perspective, light, and color.

This symposium welcomes papers about color from all disciplines. In addition to approaches to color and light in medieval science and art (including the techniques for making colorings; the use of silver, gold, lapis lazuli and gemstones; grisaille and the absence of color), we invite analyses of the economics of color, the lexis of color, the symbolics and meaning(s) of color(s) in social history and literature, and approaches to color in philosophy, theology, and music (notation, embellishment, use of mode).

Submissions

Proposals of 300 words or less (in English or French) for a 20-minute paper should be e-mailed to contact@ims-paris.org

no later than 1 December 2012.

Each should be accompanied by full contact information, a CV, and a list of audiovisual equipment you require.

Priority will be given to papers that address the French or francophone Middle Ages. Please be aware that the IMS-Paris submissions review process is highly competitive and is carried out on a strictly blind basis. The selection committee will notify applicants of its decision by e-mail by 20 December 2012.

Titles of accepted papers will be made available on the IMS-Paris web site. Authors of accepted papers will be responsible for their own travel costs and conference registration fee (35 euros, reduced for students, free for IMS-Paris members).

The IMS-Paris is an interdisciplinary, bilingual (French/English) organization that fosters exchanges between French and foreign scholars.  For the past ten years, the IMS has served as a centre for medievalists who travel to France to conduct research, work, or study. For more information about the IMS-Paris and the programme of last year’s symposium, please visit our website: www.ims-paris.org.

International Medieval Society (IMS-Paris) Selection Committee

Professors

  • Dr. Emma Campbell, University of Warwick, UK
  • Dr. Meredith Cohen, University of California, Los Angeles
  • Dr. Mary Franklin-Brown, University of Minnesota, Twin Cities
  • Dr. Julian Führer, Historisches Seminar der Universität Zürich ; Deutsches Historisches Institut, Paris
  • Dr. Anna Russakoff, American University of Paris

Research fellows

  • Dr. Raeleen Chai-Elsholz, Centre d'études médiévales anglaises, Paris IV
  • Dr. Irène Fabry-Tehranchi, Université de Paris III ; ENS 
  • Dr. Danielle Johnson, Wells College
  • Dr. Sarah Long, Katholieke Universiteit Leuven
  • Dr. Fanny Madeline, LAMOP, Paris I
  • Stephen J. Molvarec, n.SJ, University of Notre Dame

IMS-Paris Graduate Student Prize

The IMS-Paris is pleased to offer one prize for the best graduate student paper proposal.
Applications should consist of:

  • 1) Symposium paper abstract/proposal
  • 2) current research project (Ph.D. dissertation research)
  • 3) names and contact information of two academic references

The prizewinner will be selected by the board and a committee of honorary members, and will be notified upon acceptance to the Symposium. An award of 350 euros to support international travel/accommodations (within France, 150 euros) will be paid at the Symposium.

Places

  • Centre Malher - 9 rue Malher
    Paris, France (75)

Date(s)

  • Thursday, December 20, 2012

Keywords

  • couleur, color, Moyen Age, Middle Ages, France, French, histoire, sociologie, art history, musique, littérature, médiéval

Contact(s)

  • Contact IMS-Paris
    courriel : contact [at] ims-paris [dot] org
  • Committee Symposium
    courriel : imsparis2013 [at] gmail [dot] com

Information source

  • IMS-Paris Symposium Committee
    courriel : contact [at] ims-paris [dot] org

To cite this announcement

« Color », Call for papers, Calenda, Published on Tuesday, October 09, 2012, https://calenda.org/220822

Archive this announcement

  • Google Agenda
  • iCal
Search OpenEdition Search

You will be redirected to OpenEdition Search