Calenda - The calendar for arts, humanities and social sciences

Changing the Tune: Popular Music and Politics in the XXIst century

Changing the Tune : musiques populaires et politique au XXIe siècle

From the fall of communism to the Arab spring

De la chute du communisme au Printemps arabe

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Published on Thursday, May 16, 2013 by Elsa Zotian

Summary

Le champ d’étude dédié aux musiques populaires a abondamment exploré la question politique. S’y est développée une tradition, féconde, d’analyse des rapports entre musique et pouvoir, des pratiques symboliques par lesquelles passe l’affirmation identitaire des subcultures (cultural, gender, postcolonial studies), ainsi que de la politisation des musiques populaires, depuis les mouvements syndicaux du XIXe siècle jusqu’aux héritiers de la contre-culture des années 1960. En revanche, rares sont les auteurs à s’être penchés sur les effets du nouveau contexte géopolitique et technologique de la fin du XXe et du début du XXIe siècles. Les transformations géopolitiques, culturelles et technologiques suivant la chute du bloc soviétique, l’accélération de la mondialisation, l’avènement de l’ère numérique et d’internet ou, plus récemment encore, les bouleversements politiques tels que le Printemps arabe et les différentes déclinaisons du mouvement « Occupy », par exemple, sont encore trop timidement étudiés par les chercheurs. Depuis plus de vingt ans désormais, les musiques populaires ont recomposé les formes de leur engagement en puisant dans la diversité du matériau qu’offrent un long héritage tout autant que ce nouvel environnement. C’est sur ces nouveaux usages, pratiques et significations politiques que nous souhaitons réfléchir à l’occasion de cette conférence internationale.

Popular Music scholars have devoted considerable attention to the relationship between music and power. The symbolic practices through which subcultures state and reinforce identities have been widely documented (mainly in the field of Cultural, Gender and Postcolonial Studies), as has the increasingly political and revolutionary dimensions of popular music. Most studies have focused on the genres and movements that developed with and in the aftermath of the 1960’s counterculture. Yet little has been written about how the politics of popular music has reflected the social, geopolitical and technological changes of the late 20th and early 21st centuries, after the fall of Communism. Still, the music of the Arab Spring or of the Occupy and Indignados movements have been scarcely commented upon while they attest to significant changes in the way music is used by activists and revolutionaries today.

Announcement

Colloque international organisé par l'association allemande ASPM, la branche francophone de l'IASPM et Volume !  / International conference co-organized by the German association ASPM, the French-speaking branch of the IASPM and Volume!

Programme complet et résumés / complete programme & abstracts : http://volume.revues.org/3444

Programme

Friday 7 June 2013

13:00: Conference opening, MISHA conference hall: Alenka Barber-Kersovan, Elsa Grassy, Jedediah Sklower

13:30-14:30: Dietrich Helms intervention

14:30-16:00: Panels I

  1. The democratic agency of protest music I: music, society & political change

  2. The democratic agency of protest music II: performing activist soundscapes

  3. Militant scenes I: the politics of indie music

  4. Hijacking popular music I: persuasion & propaganda

16:00-16:00: Coffee break

16:15-17:45: Panels II

  1. The democratic agency of protest music III: struggling with commitment

  2. Identity polemics I: assessing the political past

  3. Militant scenes II – racial and postcolonial issues in glocal popular music

  4. Hijacking popular music II: Star politics, influence & the masses

18:00: Visit of Strasbourg’s historical center

19:00: Cocktail at the Town hall

20:00: Dinner at the Maison Kammerzell

Saturday 8 June 2013

8:30-10:30: IASPM French speaking branch General Assembly

10:30-10:45: Coffee break

10:45-12:15: Panels III

  1. The democratic agency of protest music IV: political movements & strikes

  2. Identity polemics II: the politics of recycling popular music

  3. Militant scenes III: glocal hip-hop & the politics of authenticity

  4. Hijacking popular music III: State policies & propaganda

12:30-14:15: “Buffet” at the MISHA conference hall, and short concert within the Jazzdor Strasbourg-Berlin festival

14:30-15:30: Martin Cloonan presentation

15h30-17:00: Panels IV

  1. The democratic agency of protest music V: revolutionary soundtracks?

  2. Identity polemics III: tributes & national myths in the United States

  3. Militant scenes IV: politics, ethics & aesthetics

17:00-17:00: Coffee break

17:30-18:30: Conference conclusion

Places

  • Strasbourg, France (67)

Date(s)

  • Friday, June 07, 2013
  • Saturday, June 08, 2013

Keywords

  • musiques actuelles, musiques populaires, popular music, politique, mouvements sociaux, État, répression, démocratie

Contact(s)

  • Jedediah Sklower
    courriel : jedediah-sklower [at] hotmail [dot] com

Information source

  • Jedediah Sklower
    courriel : jedediah-sklower [at] hotmail [dot] com

To cite this announcement

« Changing the Tune: Popular Music and Politics in the XXIst century », Conference, symposium, Calenda, Published on Thursday, May 16, 2013, https://calenda.org/248225

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