HomeMediating American Modernist Literature

Calenda - The calendar for arts, humanities and social sciences

Mediating American Modernist Literature

Médiations de la littérature moderniste américaine

The case of/for Big Magazines 1880-1960

Le rôle des « big magazines », 1880-1960

*  *  *

Published on Tuesday, March 21, 2017Tuesday, March 21, 2017 by João Fernandes

Summary

Cette conférence interdisciplinaire a pour objectif de mettre en lumière le rôle des big magazines en matière de production, de publication, de distribution et de réception de la littérature américaine entre 1880 et 1960. Dans le champ des études modernistes, l’intérêt porté à la question des relations entre modernisme et production périodique est loin de représenter un phénomène nouveau. Depuis une trentaine d’années, les recherches menées sur le rôle des « petites revues » ont ainsi contribué à faire de la revue non plus un « simple contenant de bribes d’informations concrètes », mais un « objet d’étude à part entière », au même titre que le livre individuel.

This interdisciplinary conference seeks to explore the role played by “Big Magazines” in the production, publication, circulation, and reception of American literature between 1880 and 1960. The study of modernism’s relations to the press and periodical culture is certainly not new to Modernist Studies. Over the last three decades, sustained interest in the role played by “little magazines” has been instrumental in reorienting the conventional reading of magazines “merely as containers of concrete bits of information” to an approach that considers them as “autonomous objects of study,” comparable with individual books in the field of modernism.

Announcement

Conférence Internationale - LERMA (EA 853) Aix-Marseille Université (5-7 octobre 2018)

Argumentaire

Cette conférence interdisciplinaire a pour objectif de mettre en lumière le rôle des big magazines en matière de production, de publication, de distribution et de réception de la littérature américaine entre 1880 et 1960.

Dans le champ des études modernistes, l’intérêt porté à la question des relations entre modernisme et production périodique est loin de représenter un phénomène nouveau. Depuis une trentaine d’années, les recherches menées sur le rôle des « petites revues » ont ainsi contribué à faire de la revue non plus un « simple contenant de bribes d’informations concrètes », mais un « objet d’étude à part entière », au même titre que le livre individuel (Latham, Scholes).

Pourtant, l’étude de ce champ a quelque peu faussé le regard critique sur les liens entre publications périodiques et pratiques modernistes. En s’intéressant de manière quasi exclusive aux little reviews, on a eu tendance à cloisonner la réflexion en isolant ce type de publication périodique des autres magazines de l’époque (notamment les magazines pulps, traditionnellement associés à la culture lowbrow, et les « grandes » revues—aussi appelées slick, smart, mainstream ou big—associées à la culture middlebrow). Ce faisant, on a également relégué ces derniers, dans le meilleur des cas, aux confins nébuleux de la sphère culturelle moderniste. Ce n’est que récemment que nous assistons à un changement d’orientation : une analyse approfondie des relations institutionnelles entre modernisme littéraire et culture mainstream dans des magazines middlebrow comme Life (première mouture) ou des revues smart, comme The Smart Set, Vanity Fair ou The New Yorker, a permis de mettre au jour une véritable dynamique fondée sur les associations, les croisements et les échanges.

Dans le sillage du renouvellement de ces approches, cette conférence vise à élargir l’étude des liens entre la littérature américaine et la presse magazine mainstream en attirant l’attention sur « des publications périodiques qui, par-delà leur éclectisme, témoignent d’une même volonté, non seulement d’augmenter leur chiffre de ventes, mais aussi d’élargir leur lectorat en misant davantage sur leur style textuel et visuel que sur leur seul contenu » (Harris, 6). Le terme « presse magazine » recouvre un large éventail de revues (Harper’s, Scribner’s, Saturday Evening Post, Atlantic Monthly, Reader’s Digest, Life ou encore le Time d’Henry Luce) unies par leur ambition de s’adresser à un large public à l’échelle nationale et, pour la plupart d’entre elles, d’influencer les goûts culturels, littéraires et politiques de la classe moyenne. À ces publications viennent s’ajouter d’autres revues à l’envergure nationale mais aux politiques éditoriales davantage circonscrites car dictées par des critères idéologiques (McClure’s), ethniques (The Crisis) ou genrés (tels Munsey’s ou Ladies’ Home Journal pour la presse féminine et Esquire et ses successeurs, notamment Playboy, pour la presse masculine).

Nous souhaitons mettre en lumière les interactions entre ces revues et les préoccupations littéraires et esthétiques du modernisme. La période choisie couvre 80 ans, de la naissance de la presse à grand tirage et du « magazine sous sa forme moderne » (Scholes) à l’avènement de la télévision comme média de premier plan et le déclin consécutif du magazine comme « principal vecteur culturel aux États-Unis » (Ohmann, 29). Au regard de l’importance des influences transatlantiques (on pense par exemple aux liens entre Condé Nast et Lucien Vogel, le créateur de Vogue France en 1920, ou encore au rôle de Vu dans la création du deuxième Life en 1936), nous souhaiterions également examiner la production périodique française sous l’angle transnational et transatlantique.

Axes thématiques

La réflexion pourra s’articuler autour des questions suivantes :

  • parallèles, intersections, croisements et échanges entre petite revues, magazines middlebrow et magazine pulps ;
  • influences sur la production littéraire (formes, contenus, imagination) ;
  • rôle des magazines sur la creative nonfiction ;
  • rôle des magazines en matière de préoccupations financières et commerciales et de politiques éditoriales ;
  • liens, interactions et réseaux (écrivains, éditeurs, rédacteurs et agents) ;
  • construction de « milieux littéraires complexes » (Ohmann) ;
  • le style comme outil de promotion ;
  • liens avec le phénomène de la célébrité et l’émergence de la celebrity culture ;
  • entretiens, portraits et rôle culturel de l’écrivain ;
  • rôle des magazines dans l’institutionnalisation et la professionnalisation de la littérature ;
  • croisements et échanges transatlantiques.

Cette liste n’est pas limitative.

Modalités de soumission

Les propositions n'excéderont pas 450 mots.

Au moment de déposer votre proposition dans la zone de texte, merci de bien vouloir y intégrer une courte biobibliographie.

Délai de soumission des propositions: 25 août 2017 

Pour plus d'informations, et pour soumettre une proposition, suivre le lien

https://bigmagazines.sciencesconf.org/

Organization

  • Cécile Cottenet (LERMA, Aix-Marseille Université)
  • Anne Reynes-Delobel (LERMA, Aix-Marseille Université)
  • Frank Conesa (LERMA, Aix-Marseille Université)

Comité scientifique

  • Hélène Aji (Université Paris Nanterre)
  • Cécile Cottenet (Aix-Marseille Université)
  • Faye Hammill (University of Strathclyde)
  • Sean Latham (University of Tulsa)
  • Céline Mansanti (Université de Picardie Jules Verne)
  • Mark Morrisson (Penn State University)
  • Benoît Tadié (Université Rennes 2)
  • Anne Reynes-Delobel (Aix-Marseille Université)
  • Andrew Thacker (Nottingham Trent University)
Interdisciplinary conference, Aix-Marseille Université, LERMA (EA 853), Aix-en-Provence, France, October 5- 7, 2018

Argument

This interdisciplinary conference seeks to explore the role played by “Big Magazines” in the production, publication, circulation, and reception of American literature between 1880 and 1960.

 The study of modernism’s relations to the press and periodical culture is certainly not new to Modernist Studies. Over the last three decades, sustained interest in the role played by “little magazines” has been instrumental in reorienting the conventional reading of magazines “merely as containers of concrete bits of information” to an approach that considers them as “autonomous objects of study,” comparable with individual books (Latham and Scholes) in the field of modernism.

 However, this interest has, so far, been directed mostly towards little magazines, as if these were the only periodicals intersecting with modernist practices. In doing so, it has tended to insulate little magazines as a field separate from other kinds of contemporary periodicals (the lowbrow pulps, the middlebrow slick/smart/mainstream/big periodicals), reducing the latter, at best, to a kind of dim cultural fringe or hinterland of modernism. It is only recently that modernist studies have begun to deal directly with the institutional overlap of literary modernism and middlebrow culture, enriching our understanding of their deep affiliations, by focusing on such middlebrow and smart magazines as Life (in its first form), The Smart SetVanity Fair or The New Yorker.

In the wake of such studies, the purpose of this conference is to expand consideration of the connection between American literature and mainstream print culture so as to include “an eclectic range of periodical genres having in common, beyond the necessary qualification of being unapologetically commercial, …a conscious effort to expand their readerships by way of their textual and visual styles rather than their content”(Harris, 6). Mainstream print culture includes a vast array of diverse magazines, united by their ambition to speak to a wide national audience and, often, to forge the cultural, literary and political tastes of the middle class, with periodicals such as Harper’sScribner’sSaturday Evening PostAtlantic Monthly,Reader’s Digest, Life or Henry Luce’s Time. To this same field of national periodicals one can also relate magazines with a narrower editorial scope, selecting their audience on an ideological (McClure’s) or ethnic (The Crisis) basis, or along gender lines, as with the women-oriented Munsey’s and Ladies’ Home Journal and the more masculineEsquire, a precursor in many ways of the men’s magazines that emerged with and around Playboy in the early 1950s.

We invite papers that explore the interaction between mass-market magazines and modernist literary and aesthetic preoccupations over the time span of eighty years, from the emergence of industrialized journalism and the “fully-fledged magazine” (Scholes) to the rise of television as a most influential medium, and the coincident decline of the magazine as “the major form of repeated cultural experience for people in the United States” (Ohmann, 29). Taking into account transatlantic influences – such as Vu’s influence on Henry Luce’s decision to remodel Life after 1936, or connections between Condé Nast and Lucien Vogel, creator of the French edition of Vogue – we would also like to encourage transatlantic perspectives involving French magazines.

Main themes

Subjects might include, but are not limited to, the following:

  • overlaps, parallels & points of intersection between “little”, “middlebrow”, & “pulp” magazines;
  • the influence of magazine work on literary work (form, content, imagination);
  • the role of magazines in fostering creative nonfiction stories;
  • the role of aesthetic, financial, & commercial preoccupations in shaping editorial policies & contents;
  • the links, interactions, & networks among writers, publishers, editors, & agents;
  • the construction of “complex literary milieus” (Ohmann);
  • the identification of style as a promotional tool;
  • the link with the phenomenon of celebrity & the rise of popular celebrity culture;
  • the role of interviews and portraits in fashioning authorial personae;
  • the role of magazines in creating literary institutionalization & professionalization;
  • transatlantic exchanges & influences with French magazines (Vu,VoilàMatch, or Marie Claire).

Submission guidelines

Abstracts should be no more than 450 words.

When submitting your abstract, please add, in the same window, a short biobibliography. 

Deadline for submission of abstracts: August 25, 2017

Submit your abstract : https://bigmagazines.sciencesconf.org/user/submit

Organization

  • Cécile Cottenet (LERMA, Aix-Marseille Université)
  • Anne Reynes-Delobel (LERMA, Aix-Marseille Université)
  • Frank Conesa (LERMA, Aix-Marseille Université)

Advisory board

  • Hélène Aji (Université Paris Nanterre)
  • Cécile Cottenet (Aix-Marseille Université)
  • Faye Hammill (University of Strathclyde)
  • Sean Latham (University of Tulsa)
  • Céline Mansanti (Université de Picardie Jules Verne)
  • Mark Morrisson (Penn State University)
  • Benoît Tadié (Université Rennes 2)
  • Anne Reynes-Delobel (Aix-Marseille Université)
  • Andrew Thacker (Nottingham Trent University) 

Bibliography

  • Brooker, Peter and Andrew Thacker, ed., The Oxford Critical and Cultural History of Modernist magazines. 2. North America, 1894-1960, and vol. 3, Oxford, Oxford University Press, 2012.
  • Brown, Erica, and M. Grover, Middlebrow Literary Cultures, The Battle of the Brows, 1920-1960 (New York: Palgrave Macmillan, 2012).
  •  Hamilton, Sharon, ‘American Manners: The Smart Set (1900-29);American Parade (1926)’, in The Oxford Critical and Cultural History of Modernist Magazines: volume II: North America 1894-1960, ed. by Peter Brooker and A. Thacker (Oxford: Oxford University Press, 2012), pp. 224-48.
  •  Hammill, Faye, and Mark Hussey, Modernism’s Print Cultures, London, Bloomsbury, 2016.
  •  Harris, Donal F., On Company Time. American Modernism in Big Magazines. New York: Columbia University Press, 2016.
  •  Latham, Sean, and Robert Scholes, “The Rise of Periodical Studies,”PMLA 121 (2006): 517-531.
  •  Mansanti Céline, “Mainstreaming the Avant-Garde: Modernism in LifeMagazine (New York, 1883–1936),” Journal of European Periodical Studies, 1.2 (Winter 2016): 113–28.
  •  Morrisson, Mark S., The Public Face of ModernismLittle Magazines, Audiences, and Reception, 1905–1920, University of Wisconsin Press, 2000.
  • Ohmann, Richard, Selling Culture. Magazines, Markets and Class at the Turn of the Century, London, New York: Verso, 1996.
  • Rubin, Joan Shelley, The Making of Middlebrow Culture (Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1992).
  • Scholes, Robert, « Afterword », Little Magazines and Modernism: New Approaches, Suzanne W. Churchill, Adam McKible, ed., Aldershot : Ashgate, 2007.
  • Stead, Evanghélia, “Reconsidering “Little” versus “Big” Periodicals,”Journal of European Periodical Studies, 1.2 (Winter 2016): 1–17.
  • Tadié, Benoît, Céline Mansanti et Hélène Aji, dir., Revues modernistes, revues engagées (1900-1939), Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2011. 

Places

  • Aix-Marseille Université, - 29 avenue Robert Schuman
    Aix-en-Provence, France (13621)

Date(s)

  • Friday, August 25, 2017Friday, August 25, 2017

Keywords

  • modernisme, revue, périodique, États-Unis, France, histoire culturelle

Contact(s)

  • Cécile Cottenet
    courriel : cecile [dot] cottenet [at] univ-amu [dot] fr

Information source

  • Cécile Cottenet
    courriel : cecile [dot] cottenet [at] univ-amu [dot] fr

To cite this announcement

« Mediating American Modernist Literature », Call for papers, Calenda, Published on Tuesday, March 21, 2017Tuesday, March 21, 2017, https://calenda.org/399705

Archive this announcement

  • Google Agenda
  • iCal
Search OpenEdition Search

You will be redirected to OpenEdition Search